Dziedziniec: Happening z Pracowni Rzeźby i Rysunku Wydziału Architektury Wnętrz pt. “SURVIVE – PRZETRWAĆ”
O g. 18.00 pod pomnikiem Bartolomeo Colleoniego na dziedzińcu Pałacu Czapskich odbędzie się akcja z Pracowni Rzeźby i Rysunku Wydziału Architektury Wnętrz, prowadzonej przez dr hab. Antoniego Grabowskiego, prof. uczelni oraz dr hab. Krzysztofa Franaszka.
Studenci I roku SSL WAW wykonali papierowe fantomy – autoportrety. Każda z postaci przyjęła indywidualną pozę. Okryte są złotymi kocami ratunkowymi „figury” będą spacerować w złotych kocach. Wszyscy chcą przetrwać. Za pomocą alter-ego niewerbalnie protestują przeciwko otaczającej rzeczywistości. Akcja stanowi interwencję w przestrzeni publicznej i jest wyrazem solidarności z ofiarami wojny i osobami uchodźczymi. W happeningu wezmą udział również studenci innych lat z Wydziału Architektury Wnętrz.
CO: Happening pt. “SURVIVE – PRZETRWAĆ”
GDZIE: Dziedziniec Pałacu Czapskich,
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, start: 18.00
Kurator Happeningu: dr hab. Antoni Grabowski, prof. Uczelni
Wystawa II roku Wydziału Grafiki, pt. "Ekologia. Sztuka. Tożsamość"
W organizowanej przez Pracownię Struktur Wizualnych prof. Krzysztofa Trusza wystawie pt. “Ekologia. Sztuka. Tożsamość” wezmą udział studentki i studenci II roku Wydziału Grafiki.
Zaprezentowanych zostanie kilkanaście projektów w różnych formach (instalacje, ekoobiekty, rzeźby, filmy, obrazy, performance itp.), które stanowią interpretację tytułowych pojęć: ekologia, sztuka i tożsamość.
CO: Wystawa II roku Wydziału Grafiki pt. "Ekologia. Sztuka. Tożsamość"
GDZIE: Pracownia nr 25, Wydział Grafiki, II piętro
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, start: 18.00
Opiekunka: Michalina Szydełko
Wystawa Łukasza Sawickiego pt. “Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane” w Pracowni nr 6 Wydziału Grafiki
Na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie, w Galerii Pracowni Grafiki Koncepcyjnej i Intermedialnej / Pracownia nr 6 prezentowana będzie autorska wystawa Łukasza Sawickiego pt. “Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane”.
Eksponowane na wystawie prace są wizualnym komentarzem do powieści artysty o tym samym tytule, napisanej w 2021 roku. Książka ta kreśli historię równoległego świata, w którym Platon, Ksenofont i Alcybiades zapoczątkowali wokół ofiarnej śmierci Sokratesa, nowy kult religijny zinstytucjonalizowany obecnie w ekklezji powszechnej z Pontifexem Maximusem Janem Platonem II na czele. Powyższy wątek sokratejski wpisuje się w historię nowego Unistycznego Postpaństwa, zorganizowanego wokół idei sokratejskiej unii, platońskiej republiki oraz scjentyzmu Saint-Simona. W związku z prawdopodobnym odkryciem przez radę naukową Omniby, w jej zderzaczach hadronów w Sokratesgrodzie, rzeczywistej subkwantowej Cząsteczki boga, zmienia się status quo, dając Sokratesjanom pierwszy, prawdziwie naukowy argument w debacie.
CO: Wystawa Pracowni nr 6 Wydziału Grafiki
GDZIE: Galeria Pracowni Grafiki Koncepcyjnej i Intermedialnej / Pracownia nr 6,
Wydział Grafiki, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie,
ul. Krakowskie Przedmieście 5
KIEDY: 14 maja 2022, 18:00 – 23:00
Wystawa Marii Mencwel pt. "Niech się wstydzi ten, kto widzi"
W Galerii Pakamera przy Pracowni 11 na Wydziale Grafiki odbędzie się wystawa obrazów i grafik Marii Mencwel inspirowanych wiejskimi podwórkami. Osobiste, intuicyjne zanurzenie w estetyce pozornie nieciekawej i ponurej, gdzie błoto, beton i zwiędłe rośliny tworzą nastrojowy, osobliwy pejzaż szarości. Maria Mencwel sięga do wspomnień z dziecięcych lat, z wrażliwością przyglądając się tym pejzażom, wyciągając z nich to, co piękne i intrygujące.
CO: Wystawa Marii Mencwel "Niech się wstydzi ten, kto widzi"
GDZIE: Galeria Pakamera przy Pracowni 11, Wydział Grafiki, I piętro,
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00 - 23.00
Opiekunowie wystawy: prof. Paweł Nowak, mgr Sylwia Walczowska-Rojewska
Kiermasz Prac Studenckich
Po przerwie wracamy z kolejną edycją Kiermaszu Prac Studenckich – wydarzenia, które towarzyszyło Nocy Muzeów przed pandemią. Będzie to wspaniała okazja do spotkania z młodymi artystami, zapoznania się z ich twórczością oraz nabycia unikalnych dzieł sztuki.
GDZIE: Korytarz na parterze Wydziału Grafiki,
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00 - 23.00
"P7 – bez formatu" – Przegląd grafiki artystycznej studentek i studentów Pracowni nr 7
Wystawa jest przeglądem działań studentek i studentów w dziedzinie grafiki artystycznej. Hasło „bez formatu” nawiązuje do różnorodności zarówno w formie wykonania, użytych technikach, jak i sposobie oddziaływania na odbiorcę. Prezentowane prace są zbiorem działań Pracowni grafiki alternatywnej i technik offsetowych, prowadzonej przez prof. Piotra Smolnickiego i dr Aleksandrę Owczarek.
GDZIE: Pracownia nr 7, parter, Wydział Grafiki, ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00 - 23.00
Opiekunowie wystawy: prof. Piotr Smolnicki, dr Aleksandra Owczarek
Wystawa Wydziału Malarstwa
Studentki i studenci Wydziału Malarstwa zapraszają do spędzenia Nocy Muzeów w ciemnościach, labiryntach oraz szczelinach twórczości i pamięci. Wystawa (składająca się z dwóch równoległych ekspozycji) studentek i studentów z VI Pracowni Rysunku dr hab. Michała Borysa i mgr Aleksandry Liput pt. “Bez pamięci” oraz “Danse perverse”.
Uczestnicy i uczestniczki wystawy: Anna Bandyra, Aleksandra Nowicka, Kamila Kamińska, Michał Tomaszewicz.
CO: Wystawa (składająca się z dwóch równoległych ekspozycji) studentek i studentów z VI Pracowni Rysunku dr hab. Michała Borysa i mgr Aleksandry Liput pt. “Bez pamięci” oraz “Danse perverse”.
GDZIE: Wydział Malarstwa, poziom 1M, korytarz
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00-23.00
Wystawa studentek i studentów z I Pracowni Rysunku dr hab. Piotra Wachowskiego i dr. Macieja Czyżewskiego pt. „Labirynt”
Uczestnicy i uczestniczki wystawy: Anastasiya Ahrenich, Katarzyna Biwald, Roksana Chudon, Jagoda Laprus, Nina Lisek, Petro Martyniuk, Olga Matysiuk, Emilia Mróz, Anastasiia Mykhailevska, Łukasz Sawicki, Honza Schulz, Yelyzaveta Varyvoda, Aleksandra Żegarska, Karolina Pidkova.
CO: Wystawa studentek i studentów z I Pracowni Rysunku dr hab. Piotra Wachowskiego i dr. Macieja Czyżewskiego pt. „Labirynt”.
GDZIE: Wydział Malarstwa, poziom 2M, korytarz
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00-23.00
Wystawa osób związanych z @discussi_on_asp pt. “Pokój”
Uczestnicy i uczestniczki wystawy:
- Z Wydziału Malarstwa:
Agata Charuk, Bartłomiej Wawer, Jagoda Laprus, Jędrzej Bieńko, Kinga Makowska, Allen Mack, Paweł Nocuń, Patrycja Płóciennik, Roksana Chudon, Vira Pakosh; - Z Wydziału Grafiki: Paulina Gutkowska
- Z Wydziału Rzeźby: Eliza Machowska
CO: Wystawa osób związanych z @discussi_on_asp
GDZIE: Wydział Malarstwa, poziom 3, pokój nr 3
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00-23.00
Kurator: dr Paweł Nocuń
Wystawa Wydziału Sztuki Mediów: “⅗”
Wystawa “⅗”jest głosem w dyskusji dotyczącej charakteru projektów licencjackich na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP. Tytuł wystawy “⅗” ma charakter symboliczny. Nawiązuje do całościowego spojrzenia na proces dydaktyczny, w którym projekt licencjacki zajmuje trzy części z pięciu. Prace dyplomowe zaprezentowane na wystawie ukazują interdyscyplinarność użytych mediów i środków wyrazu – od działań malarskich, przez instalacje dźwiękowe, obiekty interaktywne, aż po przestrzenne działania audiowizualne. Wystawa prezentuje wybrane dyplomy, powstałe w trudnym okresie dydaktyki zdalnej, spowodowanej pandemią Covid-19.
Artystki i artyści:
Julia Adamska, Aurel Borowy, Joanna Bury, Franciszek Drażba, Karolina Grabowska, Marcelina Gorczyńska, Sonia Kaźmierczyk, Dobrosława Król, Rafał Kruszka, Marta Matysiak, Anna Nowakowska, Karo Zacharski
CO: Wystawa Wydziału Sztuki Mediów : “⅗”
GDZIE: Galeria -1, Pałac Czapskich
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 12.00-24.00
Wystawa trwa do 18 maja 2022, pn – sb: 12.00-19.00
Kurator wystawy: dr Łukasz Kosela
“SZTUCZKI” w Galerii Salon Akademii
W Galerii Salon Akademii można oglądać wystawę młodych dydaktyczek i dydaktyków Wydziałów: Wzornictwa, Architektury Wnętrz i Grafiki ASP w Warszawie: Jakuba Jezierskiego, Jana Kochańskiego, Mateusza Machalskiego, Magdaleny Małczyńskiej-Umedy, Bartłomieja Mejora i Ewy Marii Śmigielskiej pt. “Sztuczki”. Prezentowane prace z różnych dziedzin sztuk projektowych, takich jak: komunikacja wizualna, projektowanie krojów pism, infografika, rzeźba, instalacja dźwiękowa, ceramika i porcelana pokazują, jak bogaty i różnorodny jest dzisiejszy świat sztuk projektowych. Ekspozycja jest częścią cyklu wystawienniczego pt. “Czym się zajmujesz?”.
Kurator: Text–davinci–002, model GPT–3.
CO: "SZTUCZKI" – wystawa prac młodych dydaktyczek i dydaktyków Wydziałów: Wzornictwa, Wydziału Architektury Wnętrz i Grafiki ASP w Warszawie
GDZIE: Galeria Salon Akademii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5 (wejście od ul. Traugutta)
KIEDY: 14 maja 2022, g. 12.00-24.00
Wystawa trwa do 15 czerwca 2022, g. 12.00 – 19.00
Kurator: Text–davinci–002, model GPT–3
“Ćwiczenia ze sztuki”: kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
W Pałacu Czapskich prezentowana jest unikatowa kolekcja Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wystawa “Ćwiczenia ze sztuki” prezentuje dyplomy i ćwiczenia studenckie (m.in. Romana Opałki, Zofii Kulik czy Włodzimierza Pawlaka) oraz dzieła wybitnych artystów i artystek z okresu przedwojennego (Władysława Skoczylasa, Edwarda Wittiga, Menasze Seidenbeutla i innych).
Wystawa inicjuje działalność wystawienniczą Muzeum ASP w nowej przestrzeni – po raz pierwszy pokazany został przekrój przez budowaną od lat 80. kolekcję prac profesorów_ek, absolwentów_ek i studentów_ek Uczelni.
CO: "Ćwiczenia ze sztuki": kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
GDZIE: Pałac Czapskich, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5
KIEDY: 14 maja 2022, g. 12.00-24.00
wystawa trwa do 17 września 2022, g. 12.00-19.00.
Autorki scenariusza: Jolanta Gola i Agnieszka Szewczyk
“UWAGA NADCHODZI” – malarstwo Andrzeja Zwierzchowskiego w Galerii Per libros ad astra
W Bibliotece Głównej ASP w Warszawie, w Galerii Per libros ad astra prezentowana jest wystawa malarstwa Andrzeja Zwierzchowskiego pt. “UWAGA NADCHODZI”. Jej kształt, wyraz i przekaz odnoszą się wprost do aktualnej rzeczywistości konfliktu.
CO: “UWAGA NADCHODZI” – malarstwo Andrzeja Zwierzchowskiego, Biblioteka Główna
GDZIE: Pałac Czapskich, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Biblioteka Główna – I piętro
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00-22.00.
"Noc u Pietrzaków" na Wydziale Rzeźby przy Wybrzeżu Kościuszkowskim
Podczas Nocy Muzeów odsłonimy fascynujący świat warsztatu rzeźbiarskiego i pokażemy prace studentek i studentów Pracowni Rzeźby prof. Romana Pietrzaka. Wiemy iż Rzeźba lubi światło. Sprawdzimy jak się broni nocą!
CO: "Noc u Pietrzaków" na Wydziale Rzeźby przy Wybrzeżu Kościuszkowskim
GDZIE: Pracownia 001 na parterze, Pracownia Rzeźby prof. Romana Pietrzaka
Wydział Rzeźby
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37 (nowy budynek)
KIEDY: 14 maja 2022, g.: 18.00 - 22.00
Warsztaty badawcze na WKiRDS pt. “Jak naprawdę wyglądają pigmenty”
Nie każdy wie, jak wyglądają ziarna pigmentów w powiększeniu mikroskopowym. Okazuje się, że każdy pigment wygląda inaczej, a bogactwo tego mikroświata jest ogromne. Wygląd ziaren pigmentów jest wykorzystywany m.in. w identyfikacji składu warstw malarskich, ustalania czasu powstania dzieła sztuki albo ujawnianiu falsyfikatów. Dla pracowników Laboratorium Chemicznego na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie badanie pigmentów to fascynujący świat. Na warsztatach będzie można zobaczyć pod mikroskopem różne pigmenty spotykane w dziełach sztuki, zauważyć różnice między nimi, nie tylko w barwie, ale też i kształcie oraz dowiedzieć się jaką mają historię.
CO: Warsztaty badawcze na WKiRDS pt. “Jak naprawdę wyglądają pigmenty”
GDZIE: Laboratorium Chemiczne, sala 2.05
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
Zakład Badań Specjalistycznych i Technik Dokumentacyjnych
Wybrzeże Kościuszkowskie 37
KIEDY: 14 maja 2022, g.: 18.00 – 20.00
Spotkanie: “Dom Nieoczywisty”. W poszukiwaniu nowej formuły zamieszkiwania – ćwiczenia z projektowania. II Pracownia Projektowania Architektonicznego, Wydziału Architektury Wnętrz.
Czy można dotknąć miejsca?
Jak projektować dom z troską i wrażliwością o planetę?
Jak być uważnym w projektowaniu osobistej przestrzeni do życia?
Jak wyjść ponad wizualność i wrócić do namacalności w kontakcie z przestrzenią?
Spotkanie dotyczy badań nad nieoczywistymi sposobami zamieszkiwania, prowadzonymi w II Pracowni Projektowania Architektonicznego. Będzie poświęcone: wspólnym rozważaniom kwestii związanych z domem, możliwym konfiguracjom przestrzeni, poszukiwaniom odpowiedzi na pytanie jak stworzyć osobiste, wspierające miejsce do życia. Organizatorki / organizatorzy pokażą, że bazą dobrego projektowania mogą być własne doświadczenia.
W II Pracowni Projektowania Architektonicznego zaprezentowane zostaną studenckie projekty i makiety.
CO: Spotkanie: “Dom Nieoczywisty”. W poszukiwaniu nowej formuły zamieszkiwania – ćwiczenia z projektowania. II Pracownia Projektowania Architektonicznego, Wydziału Architektury Wnętrz.
GDZIE: II Pracownia Projektowania Architektonicznego, Katedra Projektowania Przestrzeni Publicznej, Wydział Architektury Wnętrz, sala 12
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, start: 18.00
Kuratorki: dr Iwona Kalenik, mgr inż arch Agnieszka Kacprzak
“Fragmenty”. Wystawa malarstwa Koła Naukowego 0.18 Wydziału Architektury Wnętrz
Na wystawie malarstwa Koła Naukowego 0.18 Wydziału Architektury Wnętrz będą prezentowane prace malarskie, głównie w formacie 40x40 cm. Każdy obraz skupia się na interpretacji światła i tym, co odczuwa twórczyni / twórca. Celem wystawy jest pokazanie sztuki abstrakcyjnej poprzez dialog artystki / artysty i odbiorczyni / odbiorcy. Artystki / artyści prezentowanych prac stosują różne środki wyrazu, dzielą się własnym doświadczeniem i emocjami.
CO: “Fragmenty”. Wystawa malarstwa Koła Naukowego 0.18 Wydziału Architektury Wnętrz
GDZIE: Wydział Architektury Wnętrz, Galeria 04
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
Malarskie Koło Naukowe 0.18
KIEDY: 14 maja 2022, start: 18.00
Kuratorzy: prof. Andrzej Zwierzchowski, Sofia Wróblewska
Prezentacja prac studentek i studentów Pracowni Komunikacji Wizualnej Wydziału Architektury Wnętrz
Tematem wiodącym w Pracowniach jest szeroko pojęta obecność grafiki w przestrzeni. Istotą programu jest projektowanie przekazu poprzez świadome użycie środków plastycznych płaskich
i trójwymiarowych, przełożenie przekazu werbalnego na język wizualny oraz uświadomienie współzależności pomiędzy architekturą wnętrz i komunikacją wizualną.
Prezentowane prace osób studiujacych na III roku studiów licencjackich oraz I roku studiów magisterskich obejmują między innymi projekty graficzne identyfikacji produktu, miejsca lub wydarzenia, a także projekty graficzne dla witryny promującej wybraną markę.
Prezentacja prac studentek i studentów Pracowni Komunikacji Wizualnej Wydziału Architektury Wnętrz
GDZIE: I i II Pracownia Komunikacji Wizualnej, Wydział Architektury Wnętrz,
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, start: 18.00
Kuratorzy: prof. ASP Bazyli Krasulak, st. wykł. Maciej Małecki, prof. Piotr Jaworowski, dr Julia Karłowska
Warsztaty robienia plakatów antywojennych na Wydziale Wzornictwa
CO: Organizowane przez studentki i studentów Wydziału Wzornictwa warsztaty liternicze robienia plakatów antywojennych za pomocą czcionek.
GDZIE: Wydział Wzornictwa,
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00-20.00
Oprowadzania po wystawach wydziałowych zorganizowane przez Samorząd Studencki
GDZIE: Wydział Wzornictwa,
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g.: 20.30 / 21.00 / 21.30 / 22.00 / 22.30
Wystawa przekrojowa Wydziału Wzornictwa pt. “Długa gablota”
CO: Wystawa całoroczna pt. “Długa gablota” prezentuje projekty zrealizowane w roku akademickim 2020/2021 w poszczególnych pracowniach Wydziału Wzornictwa, od I roku po pracownie dyplomowe.
GDZIE: Wydział Wzornictwa,
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00 - 23.00
Organizator: st. wykładowca Anna Kotyńska, Zakład Dokumentacji Wydziału Wzornictwa.
Wystawa Pracowni Kreacji Przekazu Wydziału Wzornictwa pt. “Strefa pomiędzy”
Prezentowana w Galerii KAPLICA wystawa pt. “Strefa pomiędzy”prezentacje projekty studenckie opracowane w latach 2012-2022 w Pracowni Kreacji Przekazu Wydziału Wzornictwa, prowadzonej przez prof. Ksawerego Piwockiego i as. Jakuba Marzocha. Prezentowane prace to odpowiedzi studentek i studentów na zadane tematy, które wspólnie z wykładowczyniami i wykładowcami próbowano omówić i znaleźć ich przełożenie na język plastyczny.
„W ciągu ostatniej dekady rozważaliśmy nieostrą strefę rozciągniętą pomiędzy bielą a czernią, sacrum a profanum, prawdą a fałszem, dobrem a złem, pięknem a brzydotą, głupotą a mądrością, miłością a obojętnością, przestrzeganiem tabu i jego łamaniem. Rozważaliśmy zmianę znaczenia kulturowych ikon w nowym skomputeryzowanym świecie. (…) W tym sensie, wszystkie przedstawione na wystawie tematy poruszały się wokół określania i wyznaczania indywidualnego rozumienia rozpatrywanych problemów. Staraliśmy się ze studentkami i studentami (…) stosować metodę filozofa Kazimierza Dąbrowskiego polegającą na poznaniu schematów, którymi posługiwano się dotychczas w opisywaniu danego problemu, a następnie tę wiedzę kasować by otworzyć autorski i dotąd niezastosowany rodzaj przekazu” – wyjaśniają organizatorzy wystawy.
Tematy projektów zaprezentowane na wystawie: Demografia (2013),Czas (2014), Nowoczesny patriotyzm (2014), Gra (2015), Światło/cień (2016),W co się bawić (2016), Moda (2017), Po obu stronach lustra (2017), Siła (2018), Tradycja (2018), Mowa nienawiści (2019), Inny. Inny? Inny! (2019), Strefa pomiędzy (2020), Kontrast następczy, Powidoki teraźniejszości (2020), Jak odróżnić to, co rzeczywiste, od tego co wyobrażone (2021), Źródło (2021).
CO: Wystawa Pracowni Kreacji Przekazu Wydziału Wzornictwa pt. “Strefa pomiędzy”
GDZIE: Katedra Projektowania, Wydział Wzornictwa, Galeria Kaplica, sala 0.3 (parter)
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. start: 18:00
Organizatorzy: prof. Ksawery Piwocki, as. Jakub Marzoch.
Wystawa historyczna Wydziału Wzornictwa “Postmodernizm w kuchni i na stole”
Na wystawie zaprezentowane zostaną projekty takich projektantów jak: Aldo Rossi, Dorothy Hafner, Barbara Brenner, Ulrica Hydman-Vallien, Alessandro Mendini, Richard Sapper, Otman Alt, Gilbert Portanier.
Na początku lat 80. we wzornictwie pojawił się nowy styl, który od razu podzielił na zwolenników i oponentów zarówno projektantów, jak odbiorców. Był to postmodernizm, od kilku lat widoczny już w architekturze, ale nie w designie, zdominowanym od lat 60. XX wieku przez tzw. “naukowy operacjonalizm”, ukształtowany w kręgu niemieckiej Wyższej Szkoły Wzornictwa (HfG) w Ulm. Kierunek ten zalecał designerom zachowanie postawy racjonalistycznej, a nie – jak dotychczas – artystycznej. We wzornictwie sztuka zastąpiona została przez estetykę.
Tylko forma?
Działający od 1976 w mediolańskim studiu “Alchymia” projektanci, tacy jak: Alessandro Mendini, Michele De Lucchi, Andrea Branzi, Aldo Rossi, Ettore Sottsass i inni, zakwestionowali ten paradygmat. Sztuka miała znowu stać się integralną częścią wzornictwa. W 1980 r. Ettore Sottsass powołał grupę “Memphis”, która postawiła sobie za cel przejście od studyjnych artystycznych eksperymentów studia “Alchymia” do realnej, masowej produkcji postmodernistycznych przedmiotów. Dla świata przemysłowego designu był to projekt radykalny. Jak to, funkcja, antropometria, technologia, ekonomia, socjologia nie mają znaczenia? Tylko forma?
Absurdalna wpadka?
Postmodernistyczny styl stał się w latach 80. obiektem pożądania w konsumpcyjnych społeczeństwach Zachodniej Europy i USA. Wzorem stał się słynny projektant mody Karl Lagerfeld, który swą rezydencję w Monaco urządził meblami grupy “Memphis”. Liczne firmy produkujące meble, ceramikę, szkło, tkaniny i inne wyroby do dekoracji wnętrz uznały postmodernizm za właściwy dekoracyjny styl dla tej dekady. I tak się stało, choć nie wszędzie. W Polsce postmodernizm został uznany przez większość projektantów za absurdalną wpadkę. W kraju, gdzie problemem było zapewnienie mieszkańcom podstawowych produktów, projektowanie dekoracyjnych, konsumpcyjnych gadżetów zostało uznane za pomyłkę.
Kicze i pomyłki?
Postmodernizm okazał się stylem modnym tylko w latach 80. W następnej dekadzie był już odrzucany i wyśmiewany. Co prawda, nie było w tym nic dziwnego. W XX wieku inne style dekoracyjne, jak secesja czy art deco miały swoje krótkie okresy sukcesu, po czym były uznawane za kicze, pomyłki we wzornictwie. A przecież dziś są obiektem podziwu, fascynacji i kolekcjonerstwa. Czy tak stanie się też z postmodernizmem? Zobaczymy.
CO: Wystawa historyczna Wydziału Wzornictwa “Postmodernizm w kuchni i na stole”
GDZIE: MAŁA GABLOTA, parter Wydziału Wzornictwa (obok sali 0.3),
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00-23.00
Organizatorzy: ad. Józefa Mrozka z Katedry Teorii i Historii Designu.
Wystawa historyczna Wydziału Wzornictwa pt. “Philippe Starck”
Lata 80. można określić “dekadą designerów”. Design odgrywał tak wielką rolę w marketingu i reklamie, że każdy poszukiwał produktów z etykietą projektanta. Wystawy wzornictwa przyciągały tłumy zwiedzających, w mediach cały czas mówiono o designie. Pojawiło się nowe pokolenie projektantów, a jego największą gwiazdą był francuski projektant Philippe Starck.
Dawanie tego, co najlepsze, jak największej liczbie osób
Philippe Starck to jeden z najbardziej wpływowych projektantów naszych czasów. Nigdy nie starał się być szczególnie prowokacyjny. Jego celem jest tworzenie stylowych produktów dla szerokich rzesz konsumentów – jak sam to określa – „dawanie tego, co najlepsze, jak największej liczbie osób". Jego umiejętność odczytywania pragnień opinii publicznej sprawiła, że design zyskał w latach 80., 90. oraz na początku XXI wieku nadzwyczajne znaczenie.
Krzesła o zwierzęcych nogach
Elegancki, organiczny styl Starcka można luźno powiązać z postmodernizmem. Jego projekty są pełne humoru – np. krzesła mają zwierzęce nogi. W udany sposób nawiązuje do popkultury i czerpie z przeszłości – np. łącząc nowoczesne elementy z motywami art nouveau. Przykładem może być fotel “Louis Ghost” wykonany z przezroczystych lub barwionych poliwęglanów, który ma wyraźne odniesienie do baroku. Upaja się też kolorami od jaskrawej, półprzejrzystej zieleni, aż po pastelową żółć.
Projektant lubi nietypowe połączenia materiałów, na przykład plastiku z aluminium albo szkła z kamieniem. Od innych postmodernistów odróżnia go zamiłowanie do smukłych, stylizowanych kształtów, których ozdobnikiem jest wyłącznie barwa. Kiedyś określił swoje projekty krzeseł jako “obiekty surrealistyczne lub dadaistyczne" stworzone po to, by wyzwolić użytkownika “od monotonii codzienności".
Tworzenie rzeczy ułatwiających ludziom życie
Projektując, Starck myśli przede wszystkim o wyglądzie, a nie o użyteczności produktu. Produkty zaprojektowane przez Starcka mają przede wszystkim budzić u konsumentów pragnienie ich posiadania. Gama produktów Starcka obejmuje praktycznie wszystko: od materiałów biurowych i szczoteczek do zębów, po bieliznę, motocykle, a nawet ogień olimpijski.
Starck nadal za priorytet uważa projektowanie – czy raczej tworzenie rzeczy ułatwiających ludziom życie. Podobno powiedział kiedyś: “Przede wszystkim musimy pamiętać, że design jest całkowicie bezużyteczny. Nie jest priorytetem, nie jest ważny. Jego jedynym i ostatecznym celem, jest sprawienie, by czyjeś życie stało się po prostu lepsze”.
CO: Wystawa historyczna Wydziału Wzornictwa pt. “Philippe Starck”
GDZIE: DUŻA GABLOTA, parter Wydziału Wzornictwa (obok KAPLICY),
ul. Myśliwiecka 8, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g.: 18.00-23.00
Organizator: ad. Józef Mrozek, Katedra Teorii i Historii Designu.
Wystawa studentek i studentów programu Erasmus + na ASP w Warszawie pt. “Sounds Like Home / Brzmi jak dom”
Wystawa “Sounds like Home”/“Brzmi jak dom” jest efektem współpracy 25 studentek i studentów programu Erasmus + na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie reprezentujących 16 różnych krajów! Wystawa przedstawia pojęcie “domu” przefiltrowane przez soczewkę nieobecności, wyłaniające się niejako z nagrań słów, głosów, tonów i pogłosów, generowanych zarówno przez ciało, jak i krajobraz. Wyobrażenia przedmiotów, przestrzeni, miejsc i osób, ukazane w subiektywnym świetle interpretacji każdego z artystów dotyczą tego właśnie wyzwania, aby opowiedzieć historię tego, co nie jest obecne w czasie i przestrzeni tej wystawy.
Artystki i artyści biorący udział w wystawie:
Leander Leutzendorff, Julia Bamber, Patrick Heegewald, Stamatia Galanis, Jennifer Zachlod, Jan Schulz, Lucie Hyšková, Rosa Heinemann, Konstantina Doukakarou, Vanda Burján, Marika Galluzzi, Nikolas Šilar, Gilly Biran, Romane (Romy) Manceau, Marcos Burgos, Anu Kadri Uustalu, Savvas Tsimouris, Maria Her, Marie Siewierski, Raluca Hogea, Katharina Michnik, Moritz Hartstang, Klára Dolníková, Yeti Yeti, Aksenia Avramova.
CO: Wystawa studentek i studentów programu Erasmus + na ASP w Warszawie pt. “Sounds Like Home / Brzmi jak dom”
GDZIE: Galeria Spokojna, Wydział Sztuki Mediów,
ul. Spokojna 15, Warszawa
KIEDY: 14 maja 2022, g. 18.00 – 23.00 (finisaż wystawy)
Wcześniej wystawę można oglądać po wcześniejszym umówieniu się: kathryn.zazenski@gmail.com.
Kuratorka wystawy: Katie Zazenski
Exhibition: SOUNDS LIKE HOME / BRZMI JAK DOM
SOUNDS LIKE HOME is the collective work of 25 students representing 16 different countries, studying in the Erasmus Program at the Academy of Fine Arts in Warsaw (ASP). This exhibition is a special project for Spokojna Gallery, which has been funded by the European Union.
The exhibition presents the notion of home through the lens of absence, as it emerges from recorded words, tones, and resonances generated by both body and landscape. Imaginaries of objects, spaces, places or people are shared through each artists’ interpretation of this call: to tell the story of what is not present in the time and place of this exhibition.
Participating Artists: Leander Leutzendorff, Julia Bamber, Patrick Heegewald, Stamatia Galanis, Jennifer Zachlod, Jan Schulz, Lucie Hyšková, Rosa Heinemann, Konstantina Doukakarou, Vanda Burján, Marika Galluzzi, Nikolas Šilar, Gilly Biran, Romane (Romy) Manceau, Marcos Burgos, Anu Kadri Uustalu, Savvas Tsimouris, Maria Her, Marie Siewierski, Raluca Hogea, Katharina Michnik, Moritz Hartstang, Klára Dolníková, Yeti Yeti, Aksenia Avramova.
SOUNDS LIKE HOME / BRZMI JAK DOM
14.05, 18.00 – 23.00 (finissage)
Before this date the exhibition is on view by appointment.
Please contact kathryn.zazenski@gmail.com to arrange your visit
Curated by Katie Zazenski