Akademia Sztuk Pięknych

w Warszawie
Herb Rzeczypospolitej PolskiejProjekty dofinansowane ze środów Unii Europejskiej - link Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - link
Kadr zdjęcia okładki książki DESIGN JAKO PROGRAM

"Design jako program. Programowanie i projektowanie graficzne”. Artur Frankowski

Opublikowano 20 października 2022

Właśnie ukazała się nowa książka wykładowcy Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP – prof. dr hab. Artura Frankowskiego pt. "Design jako program. Programowanie i projektowanie graficzne". Publikacja jest podsumowaniem studiów badawczych i działań artystycznych autora, związanych z kodowaniem i grafiką; stanowi nowe spojrzenie na dziedzinę projektowania graficznego (w szczególności typografię) poprzez pryzmat programowania i nowych technologii.

 

Czy projektanci i projektantki graficzne zostaną wkrótce zastąpieni przez sztuczną inteligencję?
Jak będzie rozwijać się design w najbliższych latach?

 

"Odpowiedzi na te pytania możemy szukać analizując na nowo historię projektowania. W latach 60. dwudziestego wieku szwajcarski projektant Karl Gerstner zaproponował nowy sposób myślenia o projektowaniu, wprowadzając pojęcie systematycznego projektowania (programu) wykorzystującego szereg zmiennych procesu projektowego. Wskazał jednocześnie na potencjalne możliwości w projektowaniu graficznym wynikające z zastosowania komputerów. Wraz z pojawieniem się komputerów osobistych poglądy te były rozwijane w latach 90. między innymi przez Muriel Cooper, Alana Kaya czy Johna Maedę. Pod koniec dwudziestego wieku technologie komputerowe, w tym sieć internetowa, zdominowały nasze codzienne życie i ekonomię. Opublikowanie przez Bena Fry’a and Casey’ego Reasa języka programowania Processing w 2001 roku umożliwiło wielu artystom i projektantom stworzenie własnych narzędzi projektowych, jednocześnie zbliżając do siebie profesję designera i programisty". Artur Frankowski "Design jako program. Programowanie i projektowanie graficzne".