Specjalizujący się w projektowaniu pojazdów i produktów dla sfery publicznej - dr hab. Bartosz Piotrowski z Wydziału Wzornictwa warszawskiej ASP i Krzysztof Nogowski, zostali laureatami tegorocznej nagrody Dobry Wzór 2021 w kategorii Przestrzeń publiczna, za projekt lokomotywy SM42-H2 PESA z innowacyjnym napędem wodorowym. Gratulujemy!
Dobry Wzór 2021
8 listopada 2021, po raz 28 ogłoszono wyniki najstarszego w Polsce konkursu wzorniczego - Dobry Wzór, organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Jury wyłoniło projekty, które niedawno pojawiły się na rynku oraz wyróżniły się doskonałym wzornictwem. Nagrodzone produkty zostały ocenione pod względem walorów użytkowych, wizualnych, ekonomicznych, innowacyjności. Pod uwagę brano też to, w jaki sposób wpływają na środowisko naturalne. Przyznano 28 nagród w poszczególnych kategoriach oraz nagrody specjalne.
Lokomotywa wodorowa SM42-H2 PESA
Lokomotywa manewrowa z nowoczesnym, innowacyjnym napędem wodorowym jest profesjonalnym narzędziem pracy, a jednocześnie dla PESA i ORLEN prototypem i poligonem badawczym dla technologii wodorowej. Program H2-Hydrogene PESA i budowa SM42/H2 ma stać się wstępem do pełnej komercjalizacji technologii wodorowej, dzięki zastosowaniu jej w przewozach pasażerskich i CARGO.
„Stylistyka, która jest jedną z funkcji powinna pokazywać te cele, wiązać je z wizerunkiem, wzbudzać emocje, ale i adekwatnie dobierać środki. Stylistyka nie narzuca się, ale nawiązuje do aktualnych trendów jest minimalistyczna, wykorzystuje mocne przełamania i fazy w racjonalny sposób odnosząc się do planowanych funkcji użytkowych. Znakiem rozpoznawczym jest charakterystyczna, pionowa lampa LED na froncie pojazdu, który sygnalizuje proces ładowania wodoru (kolor niebieski), awarię/serwis (kolor czerwony), a przy pracach i sprzęganiu doświetla skutecznie strefę przed pojazdem (mocne światło białe). W tym obszarze umieszczono również część systemów dla jazdy autonomicznej. Pierwotna forma SM42 (pozostała tylko ostoja/rama i część układów biegowych) uległa całkowitej zmianie, większa ilość wyposażenia i zbiorniki z wodorem, powiększyły część techniczną, zlikwidowano pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny.
Bryła pojazdu stała się zwarta, kabina z nowym, dużym panoramicznym oknem zaznaczona, a jednocześnie mocno zintegrowana z formą całości. Kabina maszynistów jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. W zakresie ergonomii wyzwaniem było zapewnienie możliwe jak najlepszej widoczności prowadzącemu pojazd przy ograniczeniach skrajni (dostępnej przestrzeni) oraz funkcjonalne rozplanowanie funkcji w generalnie ograniczonej przestrzeni kabiny.
Lokomotywa wodorowa będzie wyposażona w zaawansowane systemy diagnostyki z opcją podglądu aktualnego stanu on-line. Każdy jej system komunikujący się z nadrzędnym układem sterowania będzie informował o swoim stanie. Na podstawie zebranych danych oraz danych historycznych system diagnostyki będzie weryfikował stan pojazdu oraz zalecał ewentualne czynności serwisowe w celu niwelowania możliwości powstania groźnych awarii” – czytamy w opisie projektu.
Projekt: Bartosz Piotrowski – sylwetka zewnętrzna, Krzysztof Nogowski – kabina
Producent: PESA Bydgoszcz SA
Nagroda DOBRY WZÓR 2021 w kategorii: Przestrzeń publiczna
W Sali im. Wandy Telakowskiej w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego trwa wystawa prezentująca wszystkie wyróżnione produkty.