Wystawa i wykład
Magdy Stawarskiej-Beavan ”To follow
z University of Central Lancashire, Preston, w Wielkiej Brytanii
23 kwietnia 2018, godzina 17.00 - wykład wprowadzający do wystawy,
sala kinowa, Wydział Grafiki
25 kwietnia 2018, godzina 17.00 - otwarcie wystawy i spotkanie autorskie,
Pracownia Grafiki Artystycznej /Pracownia nr 6/, Wydział Grafiki
Magda Stawarska-Beavan zajmuje się grafiką, dźwiękiem i sztuką wideo. W swoich pracach często skupia się na subtelnych właściwościach dźwięku. Ciekawi ją akustyka miejsca i jak dźwięk orientuje nas w przestrzeni i podświadomie wpływa na sposób w jaki zapamiętujemy dane miejsce, umożliwiając nam konstruowanie osobistych wspomnień. W projektach Stawarskiej-Beavan dźwięk często staje się metodą narracji, opisującej akustyczne topografie nieznanych miejsc.
Instalacje Stawarskiej-Beavan pokazywane były w przestrzeniach miejskich we współpracy z TONSPUR w arkadzie Starego Ratuszu w Maribor (2017); w Galerii Kapelica, Ljubljana (2016); w ramach 28th Exposition of New Music Brno Festival (2015) oraz MQ21 TONSPUR_passage / Q21 MQ w Wiedniu (2013). Na zlecenie ‘In Certain Places’ wykonała instalacje dźwiękową 'The Arcade', która prezentowana była w Harris Museum w Preston (Wielka Brytania, 2011).
W 2015 Magda Stawarska-Beavan otrzymała nagrodę Hamelin Polska na Międzynarodowym Triennale, Grafiki w Krakowie.
Wybrane wystawy i prezentacje:
Sounds Like Her, New Art Exchange, Nottingham and UK touring (2017-2018); TIES, Toronto Electroacoustic Symposium (2017); Guanlan International Print Biennial in Shenzhen, China (2017, 2015, 2013); 10th International Biennial of Contemporary Print at Liege’s Museum of Fine Art, Belgium; Modern Histories Vol. III, Bury Museum and Art Gallery, Manchester UK (2015); Project After Birth, White Moose, Barnstaple, UK (2015); Circuit Bridges New York Concert (2015); Kinokophonography Night at The New York Public Library for Performing Arts (2015, 2014); Międzynarodowe Triennale Grafiki, Rondo Sztuki, Katowice, Poland (2013);
O wystawie:
Praca “To Follow” łączy pracę wideo „Who/Wer” z serią sitodruków i grafik cyfrowych, skupiając się na relacji pomiędzy obrazem, tekstem, językiem i dźwiękiem. Punktem wyjścia tej pracy jest pytanie o to jak różni się doświadczenie miejsca i jego dźwiękowego pejzażu w odbiorze osoby znającej dane miejsce oraz obcego obserwatora.
W filmie artystka wciela się się w rolę "ciekawskiej obserwatorki" podążającej ulicami Wiednia za austriackim dramaturgiem Wolfgangiem Kindermanem. Wideo umieszcza tę miejską podróż w dwóch narracjach. Na lewym ekranie prezentowane są czarno-białe zdjęcia Kindermanna, zrobione z perspektywy podążającej za nim artystki. Obrazy migają w rytm jego opowiadania - w języku niemieckim - będącego osobistą podróżą po Wiedniu. Równocześnie, na prawym ekranie pojawiają się obrazy wideo miejsc wymienianych we fragmentarycznej opowieści Kindermanna, zestawione z głosem kobiety, opowiadającej tę samą historię w języku angielskim.
Różnorodność obrazów podkreśla dwoistość doświadczeń i perspektyw – osoby obcej, czyli obserwatora, a także osoby znającej miasto. Ta dwoistość jest również podkreślona dwujęzycznością tekstu, opowiadanego przez męski głos w języku niemieckim i kobiecy w języku angielskim. Język, płeć, ton i rytm głosów są różne. Jednak przerywana narracja z jednego języka na drugi, a czasami nałożone głosy nie zawsze pozwalają na jasne zrozumienie tekstu, co w połączeniu z subtelnymi dźwiękami miasta tworzy dźwiękową polifonie.
Niejednoznaczne jest, kim jest śledzący a kim jest narrator. W nieznanym otoczeniu miejskim artystka próbuje utożsamić się z miejscem, podążając ścieżkami kogoś, kto dobrze je zna, negocjując granice między intymnością a miejscem publicznym. Czyta miasto z czyjejś perspektywy i pyta czy ma prawo przynależności do nowego miejsca.