13 sierpnia, w przedostatni dzień wystawy dr Magdaleny Janus (wykładowczyni Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej ASP) pt. "Życiodajne Tchnienie zaczerpnięte z metody B.K.S. Iyengara", w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbędzie się towarzyszące wystawie wydarzenie muzyczne. "Rezonans Życiodajnego Tchnienia" to koncert Tomasza Niewiadomego – muzykoterapeuty i pedagoga, który gra na instrumentach archaicznych i prowadzi przy ich użyciu terapię. Przed koncertem, o godzinie 15.00, odbędzie się oprowadzanie artystki po wystawie. Wystawę można oglądać jeszcze tylko do 14 sierpnia 2022.
- 13 sierpnia 2022, g. 15.00 – 16.00: oprowadzanie po wystawie. Prowadzenie: dr Magdalena Janus (wstęp w ramach biletu na koncert)
- 13 sierpnia 2022, g. 16.30 – 18.00 (koncert na patio, wstęp 50 zł)
Sprzedaż biletów na wydarzenie 1-10 sierpnia. Obowiązuje rezerwacja: rezerwacje@ethnomuseum.pl.
"Wydarzenie jest propozycją przełożenia wagi używanych środków artystycznego wyrazu w kierunku zmysłu słuchu. Artystka proponuje podbić oddechowe doznanie zmysłowe, prowadzone podczas Wprowadzenia do świata pranajamy, uzewnętrzniając i wspierając je wibracją w większej jak dotąd skali. (…) Tomasz Niewiadomy, muzykoterapeuta i pedagog (…) opowiada niezwykle przestrzenne, wolne od narzuconych znaczeń, dźwiękowe storytelling'i" – mówią organizatorzy wydarzenia. "(…) To nie będzie tylko koncert czy doświadczenie zmysłu słuchu. Sztuka ma spełnić funkcję ośmielenia uczestników do zatrzymania i zajrzenia w głąb siebie. (…) Zdarzenie ma na celu wskazać kierunek dostępnych dla nas na co dzień obszarów” – wyjaśniają.
Magdalena Janus (meg janus)
Artystka, badaczka intermedialna, pedagog, absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Rozwija się poprzez regularną praktykę i uczestniczenie w szkoleniach, warsztatach: tańca, jogi, pracy z głosem i dźwiękiem. Wystawa powstała z połączenia pasji do jogi i sztuk plastycznych artystki.
Tomasz Niewiadomy
Muzykoterapeuta, pedagog. Autor inkluzywnej platformy Organic Art Syntony (OAS), propagującej szeroko pojęte wykorzystanie instrumentów archaicznych/etnicznych, muzykoterapię/sztukę organiczną. Członek Stowarzyszenia Muzykoterapeutów Polskich. Pracuje na rzecz osób z niepełnosprawnościami przy Stowarzyszeniu „Ostoja”. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi na wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Muzycznej – specjalność muzykoterapia. Absolwent Studium Edukacji Niezależnej Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych – specjalność pedagogika waldorfska.
Intermedialne artefakty i pranajamiczne techniki
Wystawa "Życiodajne Tchnienie zaczerpnięte z metody B.K.S. Iyengara" zawiera intermedialne artefakty, częściowo powstałe z upcyklingu. Składa się z osiemnastu dysków o średnicy ok. 100 i 45 cm oraz form wolnostojących. Zaprezentowane obiekty wykonane są z różnych materiałów, na pograniczu odmiennych metod plastycznych. Całość dopełniona jest tekstem, który prowadzi osoby zwiedzające wiążąc w przepływie kolejne etapy drogi wtajemniczenia. Ostatnia praca połączona jest z formą wideo. Ekspozycja jest hołdem dla oddechu i refleksją o człowieku, jego konstrukcji, głębi i wspaniałości. Jest podróżą wewnętrzną prowadzoną przez poszczególne pranajamiczne techniki, w zalecanej przez B.K.S. Iyengara kolejności przyswajania. Jest też okazją dla artystki do wyrażenia podziękowania za metodę i praktykę B.K.S. Iyengara, za jej spływające dobro, które nigdy jej nie zawiodło.
Prānāyāma
Życiodajne Tchnienie to Prānāyāma, spoiwo scalające fizyczność z duchowością, to sztuka rytmicznego, kontrolowanego oddychania w jodze. Za jej pośrednictwem stopniowo stajemy się obserwatorami odkryć wykraczających daleko poza nazwane. Prānāyāma pobudza dwa rodzaje energii, słoneczną piṅgalā-nāḍī i księżycową iḍā-nāḍī, które krzyżują się w czakrach, położonych wzdłuż środkowego kanału ṣusumṇā-nāḍī, energii ognia.
"Oddech jest życiem, więc sztuka wyważonego, przemyślanego, pozbawionego łapczywości oddychania jest modlitwą wdzięczności, którą ofiarowujemy samemu życiu". ("Joga światłem życia", B.K.S. Iyengar)
Precyzyjne techniki sztuki oddychania w jodze, jak pisze B.K.S. Iyengar, umożliwiają właściwy, obfity pobór tlenu, co powoduje, zachodzące w całym ciele, subtelne zmiany chemiczne. Dzięki nim następuje regulacja, ale i wzmocnienie przepływu Prāṇy, rozumianej jako siła tworząca, chroniąca i niszcząca. Prāṇa jest bytem i niebytem jednocześnie, przenika wszelkie formy materii. Wnika w nasze ciała składające się z pięciu elementów, przenikając kolejne powłoki świątyni naszych wnętrz.
"Zmierzenie się z takim fenomenem, jakim jest oddech, a następnie badanie możliwości transferowania subtelnych doznań z ciała na sztukę mediów to wyzwanie twórcze, które wymaga podążania za organicznością. Nie definiowania, nie ograniczania, ale przyzwolenia sobie na intuicję i sensualność... Uwidocznienie zaś tych przeżyć za pośrednictwem estetycznych środków wyrazu i ekspresji artystycznej pozwala na większy wgląd w warstwy ludzkiej egzystencji i ich kontemplacji" – mówi artystka.
Co, gdzie, kiedy
"Życiodajne Tchnienie zaczerpnięte z metody B.K.S. Iyengara"
Wystawa dr Magdaleny Janus
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
ul. Kredytowa 1, Warszawa
28 czerwca – 14 sierpnia 2022 (wystawa czynna w godzinach otwarcia muzeum)
13 sierpnia 2022, g. 15.00 – 16.00: oprowadzanie po wystawie.
Prowadzenie: dr Magdalena Janus (wstęp w ramach biletu na koncert)
13 sierpnia 2022, g. 16.30 – 18.00 (koncert na patio, wstęp 50 zł)
Sprzedaż biletów na wydarzenie 1-10 sierpnia. Obowiązuje rezerwacja: rezerwacje@ethnomuseum.pl
Autorka i kuratorka: Magdalena Janus / megjanus
Pranajama – mentoring i konsultacje: Konrad Kocot
Praca badawcza realizowana w ramach urlopu naukowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
na Wydziale Sztuki Mediów.
Projekt pod Patronatem Stowarzyszenia Jogi Iyengara w Polsce
Realizacja wspiera SAVE SOIL globalny ruch na rzecz ratowania gleby, zainicjowany przez Sadhguru, “Let's make it happen!”
Identyfikacja graficzna: meg janus