Wystawa dr Magdaleny Janus – wykładowczyni Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej ASP – pt. “Życiodajne Tchnienie zaczerpnięte z metody B.K.S. Iyengara” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie została przedłużona do 14 sierpnia 2022.
Intermedialne artefakty i pranajamiczne techniki
Wystawa zawiera intermedialne artefakty, częściowo powstałe z upcyklingu. Składa się z osiemnastu dysków o średnicy ok. 100 i 45 cm oraz form wolnostojących. Zaprezentowane obiekty wykonane są z różnych materiałów, na pograniczu odmiennych metod plastycznych. Całość dopełniona jest tekstem, który prowadzi osoby zwiedzające wiążąc w przepływie kolejne etapy drogi wtajemniczenia. Ostatnia praca połączona jest z formą wideo. Ekspozycja jest hołdem dla oddechu i refleksją o człowieku, jego konstrukcji, głębi i wspaniałości. Jest podróżą wewnętrzną prowadzoną przez poszczególne pranajamiczne techniki, w zalecanej przez B.K.S. Iyengara kolejności przyswajania. Jest też okazją dla artystki do wyrażenia podziękowania za metodę i praktykę B.K.S. Iyengara, za jej spływające dobro, które nigdy jej nie zawiodło.
Prānāyāma
Życiodajne Tchnienie to Prānāyāma, spoiwo scalające fizyczność z duchowością, to sztuka rytmicznego, kontrolowanego oddychania w jodze. Za jej pośrednictwem stopniowo stajemy się obserwatorami odkryć wykraczających daleko poza nazwane. Prānāyāma pobudza dwa rodzaje energii, słoneczną piṅgalā-nāḍī
i księżycową iḍā-nāḍī, które krzyżują się w czakrach, położonych wzdłuż środkowego kanału ṣusumṇā-nāḍī, energii ognia.
"Oddech jest życiem, więc sztuka wyważonego, przemyślanego, pozbawionego łapczywości oddychania jest modlitwą wdzięczności, którą ofiarowujemy samemu życiu". ("Joga światłem życia", B.K.S. Iyengar)
Precyzyjne techniki sztuki oddychania w jodze, jak pisze B.K.S. Iyengar, umożliwiają właściwy, obfity pobór tlenu, co powoduje, zachodzące w całym ciele, subtelne zmiany chemiczne. Dzięki nim następuje regulacja, ale i wzmocnienie przepływu Prāṇy, rozumianej jako siła tworząca, chroniąca i niszcząca. Prāṇa jest bytem i niebytem jednocześnie, przenika wszelkie formy materii. Wnika w nasze ciała składające się z pięciu elementów, przenikając kolejne powłoki świątyni naszych wnętrz.
"Zmierzenie się z takim fenomenem, jakim jest oddech, a następnie badanie możliwości transferowania subtelnych doznań z ciała na sztukę mediów to wyzwanie twórcze, które wymaga podążania za organicznością. Nie definiowania, nie ograniczania, ale przyzwolenia sobie na intuicję i sensualność... Uwidocznienie zaś tych przeżyć za pośrednictwem estetycznych środków wyrazu i ekspresji artystycznej pozwala na większy wgląd w warstwy ludzkiej egzystencji i ich kontemplacji" – mówi artystka.
słuchanie oddechu poczuć
słuchanie ciała
wciągające, niepojęte arcydzieło
formy, techniki i przedłużenia narzędziem dłoni
uwolnienie gestu
odciśnięcia uruchomionych obszarów
ujęta natura wrażeń w zapisanych śladach kreacji
przenikające się, odmienne w specyfice i tworzywie sieci
zebrane faktury dotykanych tkanek
odgadnięte kolory, dźwięki wibracji
cudowność organicznych znaczeń
tętnią, wibrują, rezonują...
Co, gdzie, kiedy
"Życiodajne Tchnienie zaczerpnięte z metody B.K.S. Iyengara"
Wystawa dr Magdaleny Janus
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
ul. Kredytowa 1, Warszawa
28 czerwca – 14 sierpnia 2022 (wystawa czynna w godzinach otwarcia muzeum)
30 czerwca 2022, g. 18.00 – wernisaż wystawy
7 lipca 2022 g. 10.00 i 9 lipca 2022 g. 11.00 – Wprowadzenie do świata pranajamy / praktyka, oprowadzanie kuratorskie
Autorka i kuratorka: Magdalena Janus / megjanus
Pranajama – mentoring i konsultacje: Konrad Kocot
Praca badawcza realizowana w ramach urlopu naukowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
na Wydziale Sztuki Mediów.
Projekt pod Patronatem Stowarzyszenia Jogi Iyengara w Polsce
Realizacja wspiera SAVE SOIL globalny ruch na rzecz ratowania gleby, zainicjowany przez Sadhguru, “Let's make it happen!”
Identyfikacja graficzna: meg janus