Ostatnio ukazała się monografia Kazimierza Dejmka autorstwa prof. Magdaleny Raszewskiej z Wydziału Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych: pt. "Dejmek" (wyd. Teatr Narodowy, 2021).
Monografia jest oparta na dokumentach, wieloletniej i wszechstronnej kwerendzie, rozmowach; napisana jest tak, by chcieli ją czytać nie tylko ludzie teatru, opisuje bowiem nie tylko człowieka, ale i otaczający go świat.
Kazimierz Dejmek był jedną z najważniejszych postaci polskiego życia teatralnego II połowy XX wieku, osobą intrygującą i kontrowersyjną. Jako dyrektor teatru kojarzony przede wszystkim z łódzkim Teatrem Nowym i Teatrem Narodowym w Warszawie, jako reżyser – z tzw. sprawą "Dziadów".
"Każdy ma swojego Dejmka, bo jest ich wielu. Legendarny, charyzmatyczny przywódca młodych ludzi, którzy poszliby za nim w ogień, z którym tworzy teatr – kolektyw. Dejmek z wypowiedzi prasowych: arogancki, przekonany o słuszności swoich wyborów, o monopolu władzy na temat, jaki powinien być teatr. Dejmek z opowieści aktorów, znający najtajniejsze tajniki teatru, uznający go za świętość i rzucający ciężkimi słowami, gdy ktoś tej świętości nie rozumiał, nie uszanował. Dejmek od Dziadów i Dejmek gestu kabotyna. (…) Czy tak skomplikowanego człowieka można opisać, nie pisząc przy okazji całej historii Polski współczesnej? A choćby – historii teatru?" – zapytuje autorka monografii, Magdalena Raszewska.
Magdalena RASZEWSKA, DEJMEK, wyd. Teatr Narodowy, Warszawa 2021, ss. 606 (629).
ISBN 978-83-61317-17-3
Teatr Narodowy w Warszawie