25 września 2021 r. premiera nowej inscenizacji opery "Rinaldo" Georga Friedricha Haendla zainaugurowała I Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej. Scenografię i kostiumy zaprojektowała prof. Dorota Kołodyńska z Wydziału Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Odkryta na nowo w XX wieku, dziś jest zaliczana do najdoskonalszych dzieł Haendla z tego gatunku – wciąż inspiruje kolejne pokolenia twórców i melomanów. Dla Polskiej Opery Królewskiej przedstawienie wyreżyserował Jarosław Kilian, a za kierownictwo muzyczne odpowiadał Władysław Kłosiewicz. Wśród solistek znalazły się Olga Pasiecznik i Anna Radziejewska.
"Pierwowzorem literackim opery Rinaldo był epicki poemat Jerozolima wyzwolona. Dzieło Torquata Tasso z 1581 roku było eposem opisującym historię I wyprawy krzyżowej. W narrację historyczną Tasso wprowadził jednak pierwiastek irracjonalny eksponowany przez baśniowe i fantastyczne elementy dzieła. Poemat Torquata Tassa odzwierciedlał niepokoje kulturowe i społeczne doby kryzysu po Soborze trydenckim. Harmonię zastępuje dysharmonia, racjonalność - to co irracjonalne, porządek - chaos. Ten moment przełomu, kryzysu przypomina nasze czasy. Wątkiem wartym podkreślenia jest też wyczuwalny w utworze zmysł ironii wobec ludzkich zamierzeń i historycznego myślenia” – mówi reżyser “Rinaldo”, Jarosław Kilian.
"Rinaldo"
kierownictwo muzyczne: Władysław Kłosiewicz
reżyseria: Jarosław Kilian
scenografia i kostiumy: Dorota Kołodyńska
projekcje: Mikołaj Molenda, Marek Zamojski
choreografia: Rui Ishihara
reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski
Autor fotografii: Krzysztof Bieliński