Od 23 kwietnia do 16 maja w BWA Zielona Góra odbędzie się wystawa znanej z działań na pograniczu sztuki i kultury głównego nurtu Maryny Tomaszewskiej, adiunktki na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej ASP i kuratorki Galerii Spokojna: MARYNA.TV. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie jest partnerem projektu.
Kolejne zaskakujące oblicze Maryny Tomaszewskiej
Projekt MARYNA.TV – kolejne zaskakujące oblicze Maryny Tomaszewskiej – rozpoczął się w czasach lockdownu i jest zainspirowany internetowymi fenomenami, bohaterami, którzy zdobyli sławę w sieci i formatami szeroko oddziałującymi w środowiskach social mediów. Bezpośrednio odnosząc się do działań influencerów i używając mechanizmów komercyjnej narracji, artystka przenosi je na pole sztuki. Końcówka "TV" jest tutaj użyta świadomie, to ironiczne zestawienie medium ogłoszonego jako "skończone" z najnowszymi trendami wśród użytkowników internetu.
"Na początku powstała seria krótkich, zabawnych i ogólnodostępnych filmów o sztuce (ale nie tylko), wzorowanych na klasycznych produkcjach YouTube’a. Moda, sport i fitness oraz sztuka to obszary połączone specyficznym statusem, który osiągają w masowej wyobraźni ich bohaterowie: sportowcy, trendsetterzy, genialni artyści, "it-girls", influencerzy – obiekty społecznego i kulturowego naśladownictwa. Jednak podobnie jak w przypadku ekonomii komunikacji społecznościowej nic tu nie jest tym, za co się podaje" – mówi artystka.
"(…) Telewizyjny brand to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Media społecznościowe to nie tylko wirtualne treści. Vlogerzy i blogerzy monetyzują swoją popularność w fizycznym świecie, sprzedając treści reklamowe i lokując produkty, a także tworząc oferty tzw. merchandise’u: ubrań, kosmetyków, batonów czy książek sygnowanych ich imieniem. To nieodzowne warunki istnienia w świecie sieci, którego główną zasadą od dawna nie jest komunikacja, lecz rozrywka" – wyjaśnia Maryna Tomaszewska.
Próba zmierzenia się z pandemiczną kulturą online
Projekt Tomaszewskiej bazuje na tym właśnie wymiarze internetu – popularności i łatwym przekazie. Pod brandem MARYNA.TV powstały legginsy, klapki i frotki do włosów. Komunikację marketingową zapewnią sesja zdjęciowa, look book, seria naklejek i filtrów wykorzystujących AR. To próba zmierzenia się z pandemiczną kulturą online za pomocą wielowymiarowej narracji.
W sferze scenograficznej ekspozycja została zaprojektowana pod doskonałe zdjęcia na Instagram – tak by być idealnie instafriendly. To bardzo ważny aspekt obecnego projektowania i marketingu – już na etapie planowania nowych miejsc: barów, restauracji, sklepów czy lokali usługowych, uwzględnia się to, że na ich tle będą powstawać perfekcyjne fotografie do social mediów. Tym razem będzie można zrobić je w galerii.
Maryna Tomaszewska
Adiunktka na Wydziale Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie jest również główną kuratorką Galerii Spokojna. W swojej działalności łączy misję edukacyjną z praktyką artystyczną. Interesują ją mechanizmy funkcjonowania świata sztuki, postkonceptualne działania oraz przełożenia komercyjnej narracji na pole sztuki. Autorka art booków, instalacji, wideo i performansów, redaktorka naczelna "Periodyka Najgorszego". Brała udział w wystawach, m.in. w: BWA Wrocław, CSW Zamek Ujazdowski, Golden Thread Gallery (Belfast), Villa Tokyo, oraz uczestniczyła w targach NY Art Book Fair (MoMA PS1), LA Art Book Fair (MOCA). Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu dla wybitnych młodych twórców "Młoda Polska".
Najbardziej charakterystyczne projekty Maryny Tomaszewskiej to czasopismo "Periodyk Najgorszy" oraz książka i seria wideo pokazywanych w CSW Zamku Ujazdowskim – "Rozmówki polsko-angielskie ze sztuką w tle". Seria filmów MARYNA.TV była publikowana podczas pierwszego lockdownu na kanale BWA Wrocław. Zrealizowano w ramach stypendium MKiDN „Kultura w sieci”. Część wystawy finansowana ze środków zadania badawczego „Sztuka mediów (społecznościowych)” pod kierownictwem dr Maryny Tomaszewskiej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Maryna Tomaszewska, MARYNA.TV
BWA Zielona Góra
Otwarcie: 23 kwietnia godz. 19:00
wystawa czynna do 16 maja 2021
kuratorka: Anna Mituś
Projekt współfinansowany ze stypendium MKiDN "Kultura w sieci" oraz ze środków zadania badawczego "Sztuka mediów (społecznościowych)" pod kierownictwem dr Maryny Tomaszewskiej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Partnerem projektu jest Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Patronat medialny:
"Notes na 6 Tygodni"
"Szum"
"K Mag"