Natural Born – nowy projekt Tomka Rygalika inspiruje i rzuca wyzwanie branży meblarskiej
Od dziś (26 września 2019 r.) w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Powiślu można oglądać wystawę pod tytułem „Natural Born”, prezentującą kreatywne podejście Tomka Rygalika (Studio Rygalik) do świadomego projektowania z użyciem odnawialnych materiałów. Niezwykła instalacja, której głównym bohaterem jest bliski człowiekowi mebel – krzesło – pozwala w sposób bardziej świadomy spojrzeć na tworzenie i konsumpcję dóbr materialnych. Jednocześnie partnerzy projektu prezentują jeden z najciekawszych w ostatnim czasie surowców drewnianych do tworzenia mebli – czerwony dąb amerykański.
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) podjęło współpracę z Tomkiem Rygalikiem (Studio Rygalik) oraz polskim studiem produkcji i projektowania mebli Swallow’s Tail Furniture w celu zaprojektowania krzesła – najbliższego człowiekowi mebla, a zarazem ważnego przedstawiciela kategorii produktów użytkowych. Tomek Rygalik pracę koncepcyjną zaczął od podstaw, czyli dokładnego poznania materiału, jego możliwości – nie tylko estetycznych, ale także użytkowych. W projekcie pod nazwą Natural Born wiedza o surowcu stanowi najmocniejszy fundament zarówno konstrukcji, jak i idei.
Celem krzesła Natural Born jest zaprezentowanie nowego sposobu myślenia o projektowaniu, który polega na świadomym zerwaniu ze skomplikowaną formą, często nieadekwatną do funkcji. W czasach nadmiernej konsumpcji Tomek Rygalik zwraca uwagę na pilną potrzebę projektowania w sposób zrównoważony. W czerwonym dębie amerykańskim dostrzegł szeroki zakres różnorodności wynikającej przede wszystkim z czynników takich jak pochodzenie drewna (miejsce, w którym rośnie konkretne drzewo może wpłynąć na wygląd i strukturę drewna), czy sposób jego wykończenia.
– Proste, różnorodne deski stały się̨ dla mnie inspiracją. Zamiast szukać́, a potem narzucać́ wyimaginowaną formę̨, zastanawiałem się̨ nad jak najkrótszą̨ drogą przetwarzania materiału z lasu, czyli miejsca jego pochodzenia, aż̇ po gotowy produkt użytkowy. Podstawowe elementy drewniane w formie prostych desek składają̨ się̨ na w pełni funkcjonalne rozwiązanie. Zależało mi na tym, aby konstrukcja krzesła nie wymagała wielkiego nakładu energii i roboczogodzin. Krzesło Natural Born to prosty, trwały, wygodny i w pełni naturalny mebel cechujący się̨ bardzo niskim śladem węglowym – tłumaczy Tomek Rygalik.
Magdalena Hubka z firmy Swallow’s Tail podkreśla, że prawdziwa wartość wynika z charakteru surowca, przez co może być unikalną propozycją dla, nieco już znużonych powtarzającymi się materiałami, konsumentów.
Bardzo niski ślad węglowy
Ślad węglowy krzesła Natural Born wykonanego z czerwonego dębu amerykańskiego jest niezwykle niski dla tak wysoce jakościowego produktu, którego żywotność szacowana jest na długie lata. Przy ekwiwalencie CO2 wynoszącym 9,84 kg, ślad węglowy krzesła jest mniej więcej taki sam jak przejechanie odcinka niespełna 100 km zwykłym europejskim samochodem, a także równy emisji CO2 wytwarzanej przez typowego Europejczyka w okresie 12 godzin.
Znak epoki
Krzesło dla Tomka Rygalika to nośnik idei danej epoki. W tym przypadku propagujący myślenie o zrównoważonym rozwoju, a także o odpowiedzialności projektantów i producentów. To oni powinni oferować produkty trwałe, dobre, wykonane z odnawialnych surowców, w tym przede wszystkim takich, których dostępność jest stale zapewniona. Naturalny przyrost roczny każdego gatunku amerykańskiego drewna liściastego znacznie przekracza jego roczny wyrąb.
Od surowca po gotowy produkt
Pionierski projekt Natural Born jest prezentowany dzięki współpracy z Wydziałem Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39). Codziennie w okresie od 26 września do 12 października br. (w godz. 8-20, wstęp wolny) będzie można zobaczyć artystyczną instalację będącą interpretacją procesu powstawania krzesła Natural Born. Wystawa uwypukla ponadto istotne wątki w dyskusji na temat produkcji, ekologii oraz roli projektanta.
– Chciałbym, aby czerwony dąb amerykański stał się korzystną propozycją dla przemysłu meblarskiego w Polsce. Warto zatrzymać się przy tym niezwykłym surowcu, który nie tylko pozwala na uzyskanie niepowtarzalnego efektu, ale przede wszystkim odznacza się ogromną różnorodnością i wysoką jakością, która może z użytkownikiem zostać na długie lata, a wręcz pokolenia – mówi David Venables, dyrektor AHEC na Europę.
Wysoki udział zrównoważonego surowca drewnianego
Ponad 96% masy krzesła to czerwony dąb amerykański, najobficiej występujący gatunek drewna liściastego na kontynencie północnoamerykańskim, którego wolumen sięga ok. 2,5 mld metrów sześciennych, co stanowi 18% całkowitych zasobów drewna liściastego w USA. Roczny wolumen czerwonego dębu w amerykańskich lasach wynosi średnio 55 mln metrów sześciennych, z których jedynie 34 mln podlega wyrębowi. Oznacza to, że corocznie stan zalesienia tym gatunkiem amerykańskich lasów zwiększa się netto o 21 mln metrów sześciennych.
Stowarzyszenie AHEC
AHEC jest wiodącym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym, reprezentującym amerykański przemysł drewna liściastego. Jego członkami są zaangażowani w rozwój działalności eksporterzy drewna liściastego, którzy oferują znaczące ilości produktów na rynkach całego świata. Od ponad 30 lat AHEC prowadzi działania promocyjne na arenie międzynarodowej, z powodzeniem budując charakterystyczną i kreatywną markę dla amerykańskiego drewna liściastego. Uwzględniając kluczową rolę, jaką odgrywa projektowanie we właściwym i innowacyjnym wykorzystaniu drewna liściastego, AHEC wspiera amerykańską branżę drewna liściastego poprzez stwarzanie nowych możliwości i budowanie relacji z projektantami na całym świecie. W Europie AHEC słynie z twórczej i ambitnej współpracy z architektami i projektantami, która podkreśla potencjał zrównoważonych materiałów drewnianych i inspiruje do większego ich wykorzystania.
@ahec_europe (Twitter, Instagram)
Tomek Rygalik
Tomek Rygalik to projektant prowadzący Studio Rygalik, które specjalizuje się w projektach architektonicznych i wzorniczych dla najlepszych firm i światowych marek, takich jak Cappellini, Profim, Moroso, Noti, Ghidini, Comforty, Paged, Siemens czy Ikea; założyciel i dyrektor kreatywny marki mebli i akcesoriów TRE Product oraz współtwórca kreatywnego kampusu SOBOLE; edukator o otwartym umyśle i wszechstronnym doświadczeniu, doktor sztuki w dziedzinie wzornictwa przemysłowego prowadzący pracownię projektowania na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W pracy projektowej skupia się na poszukiwaniu nowych typologii oraz dążeniu do trwałości i prostoty, które mają na celu w odpowiedzialny i zrównoważony sposób poprawiać jakość codziennego życia.
Studio Rygalik
Studio założone przez Tomka Rygalika w 2006 roku realizuje kompleksowe projekty o różnorodnym charakterze. Spektrum działań jest bardzo szerokie – od projektowania, rozwoju i wdrożenia produktu po realizacje site-specific, design & build oraz produkcję limitowanych serii, a także eksperymentalne obiekty, kompleksowe doznania kulinarne oraz warsztaty badające relacje pomiędzy projektowaniem i jedzeniem. Poza współpracą z przemysłem, która jest główną podstawą działalności, Studio Rygalik często angażuje się w projekty realizowane dla instytucji kultury, które pozwalają na działania eksperymentalne. Wśród prac zrealizowanych przez Studio Rygalik znajdują się projekty dla takich marek jak Absolut, Artek, Cappellini, Comforty, Dupont/Corian, Ghidini, Heal’s, Heineken, Ideal Standard, IKEA, Moroso, Noti, Paged, Pfleiderer, Profim, Siemens, dla instytucji takich jak BOZAR w Brukseli, Muzeum POLIN, Teatr Wielki – Opera Narodowa oraz meble dedykowane polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich lat prace Studia zobaczyć można było w Berlinie, Dreźnie, Frankfurcie, Łodzi, Londynie, Mediolanie, Monachium, Nowym Jorku, Tokio, Poznaniu, Paryżu, Warszawie, Walencji, czy w Wiedniu. Publikowane były również na łamach międzynarodowej prasy: Icon, Interni, Wallpaper, Experimenta, Blueprint, New York Times, Financial Times, czy Forbes.
@studiorygalik (Instagram)
@Studio-Rygalik (Facebook)
Swallow’s Tail Furniture
Markę Swallow’s Tail Furniture tworzy dwoje absolwentów Wrocławskiej ASP: Magdalena Hubka oraz Piotr Grzybowski. Projektowaniem mebli zajmują się od 1999 roku, ale własne studio zaczęli budować w 2012 roku, by dwa lata później stworzyć markę Swallow’s Tail Furniture. Ich meble to prawdziwe arcydzieła – wszystkie projektowane są z pomysłem i pasją, dojrzewające niczym gatunkowe wina są opracowywane z pietyzmem i wyjątkowym zaangażowaniem całego zespołu projektantów, konstruktorów i technologów.
Projektowanie odbywa się w duchu wskrzeszania wartości w designie, które odchodzą w zapomnienie, wśród których najważniejsze to naturalność, autentyczność oraz bliskość. Projektanci Swallow’s Tail Furniture dążą do odtwarzania ulotnej sztuki rzemiosła, oferując nowoczesne wzornictwo. Tworzone kolekcje mebli wykonane są ze szlachetnego drewna, a konstrukcja mebli zapewnia funkcjonalność i jakość.
@swallowstailfurniture (Instagram, Facebook)
Wydział Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Wydział istnieje od 1977 roku. Program nauczania odzwierciedla całościowe myślenie o designie: łączy projektowanie produktu, komunikacji wizualnej i przestrzeni oraz projektowanie ubioru z wiedzą o rynku, technologiach, naukach społecznych, sztuce i kulturze. Projektowanie, które obecne jest dziś we wszystkich sferach życia, dotyczy nie tylko produktów przemysłowych i grafiki, ale też usług i doświadczeń. Design to proces prowadzący do tworzenia rozwiązań, które odpowiadają istotnym dla odbiorców wartościom, zarówno na poziomie funkcjonalnym i estetycznym, jak i emocjonalnym. Studenci poznają ten proces, aby skutecznie określać potrzeby użytkowników i budować rozwiązania, które odpowiadają na realne problemy przy zachowaniu szacunku do środowiska naturalnego.
@AkademiaSztukPieknychwWarszawie (Facebook)
Koncepcja oraz produkcja wystawy:
Małgorzata Kuś oraz Blue Ivy
Fotografia:
Maciej Cioch oraz Yassen Hristov
Film Natural Born:
Koncepcja i scenariusz: Questia Communications Management Consultants
Produkcja i montaż: Sebastian Jaworski
Zarządzanie projektem, koordynacja oraz komunikacja:
Questia Communications Management Consultants
Kontakt dla mediów:
Lauren Smith
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC)
e-mail: lauren@americanhardwood.org
Jacek Borowiec
Questia Communications Management Consultants
e-mail: jborowiec@questiapr.pl
tel.: +48 22 623 07 00
Źródło: materiały prasowe