Uczestnicy: Marta Krześlak, Liliana Piskorska, Irmina Rusicka, Jana Shostak, Konrad Żukowski
Uczestników tegorocznej wystawy wybrało Jury w składzie: Ewa Łączyńska-Widz (krytyk i kurator wystaw w Galerii Miejskiej BWA w Tarnowie), Agata Cukierska (dyrektor programowa Kroniki w Bytomiu), Stanisław Ruksza (kurator, dyrektor Trafostacji Sztuki w Szczecinie), Adam Mazur (krytyk sztuki, kurator), Piotr Sikora ((Meet Factory w Pradze) oraz Krystyna Axmann (prezes Fundacji).
Wernisaż połączony z ogłoszeniem wyników Konkursu: 8 grudnia, godz. 20:00
Wystawa potrwa do 5 stycznia 2019
Kuratorka: Katarzyna Wincenciak
Kluczem do tegorocznej wystawy finalistów konkursu Fundacji Szara Kamienica jest pojęcie gradientu, delikatnego, walorowego przejścia, dzięki któremu na dwóch krańcach spotykają się barwy od siebie różne. Różni są bowiem artyści, którzy na owej wystawie się znaleźli. Niektórzy, jak Liliana Piskorska czy Irmina Rusicka, tworzą sztukę zaangażowaną, poruszając zagadnienia władzy i przemocy. Marta Krześlak przetwarza rzeczywistość odwołując się do naszych wspomnień czy marzeń, a Konrad Żukowski skupia się na świecie wewnętrznym, nawiązując swoimi obrazami do tradycji malarstwa międzywojennego i prymitywistycznego. Na wystawie znajdą się także wątki feministyczne, w których Jana Shostak bezkompromisowo posługuje się swoim ciałem dla unaocznienia mechanizmów konkursów piękności. Narracja wystawy ma za zadanie płynnie przeprowadzić widza przez kolejne rozdziały opowieści. Niewielkie etiudy łączą się ze sobą nienachalnie, zarysowują obraz, który powoli układa się w kształt analizy złożoności postaw młodego, polskiego twórcy.
Ze swej natury kurator ma głęboką potrzebę podporządkowywania, katalogowania i tworzenia meta-narracji. Dzieła pozwalają na uzasadnienie jego tez, które czasem zgodne są z myślą ich twórców, a czasem jedynie wokół niej oscylują. Dylemat, z którym spotyka się kurator wystawy konkursowej to: jak odnaleźć złoty środek prezentacji prac, który nie spowoduje powstania wizualnego bezładu, ale nie narzuci także fabuły, w której zatraci się gdzieś głos samych artystów.
Kluczem do tegorocznej wystawy finalistów konkursu Fundacji Szara Kamienica jest pojęcie gradientu, delikatnego, walorowego przejścia, dzięki któremu na dwóch krańcach spotykają się barwy od siebie różne. Różni są bowiem artyści, którzy na owej wystawie się znaleźli. Niektórzy, jak Liliana Piskorska czy Irmina Rusicka, tworzą sztukę zaangażowaną, poruszając zagadnienia władzy i przemocy. Marta Krześlak przetwarza rzeczywistość odwołując się do naszych wspomnień czy marzeń, a Konrad Żukowski skupia się na świecie wewnętrznym, nawiązując swoimi obrazami do tradycji malarstwa międzywojennego i prymitywistycznego. Na wystawie znajdą się także wątki feministyczne, w których Jana Shostak bezkompromisowo posługuje się swoim ciałem dla unaocznienia mechanizmów konkursów piękności. Narracja wystawy ma za zadanie płynnie przeprowadzić widza przez kolejne rozdziały opowieści. Niewielkie etiudy łączą się ze sobą nienachalnie, zarysowują obraz, który powoli układa się w kształt analizy złożoności postaw młodego, polskiego twórcy.
Katarzyna Wincenciak
Organizator:
Fundacja Grey House Szara Kamienica
Rynek Główny 6, Kraków
tel.: (+48) 12 421 15 25