ANETA GRZESZYKOWSKA W PRACOWNI GOŚCINNEJ
W semestrze zimowym 2018/2019 Pracownię Gościnną na Wydziale Malarstwa obejmuje Aneta Grzeszykowska, znakomita artystka zajmująca się tożsamością i wizerunkiem człowieka, ciałem i jego zapośredniczeniem przez medium fotografii. Znana z wielu frapujących i przykuwających uwagę autoportretów. Absolwentka Wydziału Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1999), związana z warszawskim środowiskiem artystycznym. Laureatka Paszportu Polityki w dziedzinie sztuk wizualnych w 2014 roku. Artystka poza indywidualną karierą, od 1999 roku współpracuje z Janem Smagą tworząc wiele dzieł wspólnych i właśnie Jana Smagę zaprosiła do procesu współtworzenia Pracowni Gościnnej i współpracy ze studentami.
Proponowany przez Anetę Grzeszykowską program pracowni:
POP / Pracownia Obrazu Performatywnego
- Sterowanie procesami generowania znaczeń podczas kreowania obrazu.
- Analiza procesów autokreacji.
- Autoportret oraz inne użycie własnego i cudzego ciała w procesie fotograficznym i filmowym.
- Selfie jako współczesny performans dokamerowy i narzędzie poznania.
- Uprzedmiotowienie ciała, upodmiotowienie przedmiotu.
Informacje o zapisach: zapisy od wtorku 2.10.2018 od godz. 11, lista zostanie wywieszona na drzwiach Sali 70 na WM, obowiązuje limit 15 miejsc, pierwszeństwo w zapisach mają studenci Wydziału Malarstwa.
Zajęcia w semestrze zimowym 2018/2019 będą odbywać się w środy od 12 do 16.
Termin pierwszego spotkania zostanie ogłoszony na fb wydziałowym oraz na tablicach ogłoszeń w budynku Wydziału.
W tym semestrze asystentem organizacyjnym Pracowni Gościnnej jest Marcin Kozłowski- który udziala wszelkich dodatkowych informacji.
Biogram:
Aneta Grzeszykowska (ur. 1974 r. w Warszawie) posługuje się głównie fotografią i filmem, kładąc nacisk na ich performatywny wymiar. Motywem przewodnim jest w jej twórczości analiza procesów autokreacji – jednego z fundamentalnych tematów sztuki, ale także podstawowej kwestii dla kondycji dzisiejszego, postmedialnego społeczeństwa.
W swoich pracach Grzeszykowska analizuje możliwość ucieczki od kulturowych i artystycznych stereotypów kształtujących tożsamość. Demontuje własny wizerunek i manipuluje obrazem swojego ciała, by w końcu sięgnąć również po jego rzeźbiarskie substytuty. Przybliża się w ten sposób do radykalnej i przejmującej konstatacji, że autokreacja jest ledwie kolejnym, niedoskonałym środkiem zmagania ze śmiertelną naturą ciała.
Aneta Grzeszykowska brała udział w wielu ważnych wystawach międzynarodowych, jak berlińskie biennale (2006) i La Triennale w Paryżu (2012), a w ostatnim czasie wystawiała również m.in. w New Museum oraz Sculpture Center w Nowym Jorku, Contemporary Art Museum w St. Louis, Folkwang Museum w Essen i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawe. Ubiegłoroczna wystawa indywidualna w warszawskiej Zachęcie przyniosła jej nagrodę Paszport Polityki (2014). Jej prace znajdują się nie tylko w licznych kolekcjach prywatnych, ale również w prestiżowych zbiorach muzealnych, m.in.: Salomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, Fotomuseum Winterthur, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi.