Wystawa przedstawiająca prace Jana Tarasina oraz historię ich badań, konserwacji oraz rekonstrukcji to upublicznienie dzieła konserwatorskiego stanowiącego fragment pracy habilitacyjnej dr Moniki Jadzińskiej. Eksponowane są obiekty z krótkiego okresu twórczości artysty, w którym to eksperymentował z przestrzennością obrazu, kompozycją, techniką i materią. Szczególne miejsce wśród nich zajmują dzieła wykorzystujące w sposób niekonwencjonalny tworzywa sztuczne.
Wystawa dzieli się na trzy części – preludium prezentujące obrazy, które stanowią zapowiedź wychodzenia z płaskiej powierzchni kompozycji poprzez stosowanie mięsistej, fakturalnej substancji malarskiej, część druga z dwoma unikalnymi obiektami z elementami z tworzyw sztucznych i trzecia – pokazująca wypływające z tej idei ale inne pod względem technologicznym reliefy. Wyzwanie, jakim był proces przebadania a następnie konserwacji – restauracji, ale też wyjątkowy proces rekonstrukcji zagubionych elementów obrazów z cyklu Przedmioty policzone przedstawiono w formie dokumentacji opisowej, fotograficznej i filmowej okalającej oryginalne obrazy.
Jan Tarasin (1926-2009) był wybitnym malarzem, grafikiem, rysownikiem, autorem filozoficznych esejów o sztuce. Uprawiał malarstwo olejne na płótnie, z latami odchodząc od malarstwa figuratywnego i tworząc iluzoryczne przestrzenie, w których umieszczał układy coraz bardziej wyabstrahowanych form i barwnych znaków. Była to werbalizacja świata przenikających i nakładających się układów, konkretyzacja ruchu sprzecznych sił, ich relacji, porządku i nieustającej zmienności dopełniona przemyślanym kolorem.
Przygoda z tworzywami sztucznymi doprowadziła do powstania serii eksperymentalnych obiektów trójwymiarowych, unikalnych, będących początkiem całej serii przemyśleń formalnych. Te właśnie obiekty są przedmiotem naszej opowieści.
W czerwcu 2015 roku Jakub Tarasin przekazał do konserwacji trzydzieści obiektów autorstwa swego ojca, Jana Tarasina na Wydział Konserwacji i Restauracji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Rozpoczęto trwający ponad trzy lata projekt badawczo-konserwatorski pt. „Tarasin”, stanowiący pracę zespołową dwóch pracowni: „NOVUM” i Pracowni Konserwacji-Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych pod kierownictwem prof. dr hab. Iwony Szmelter. W wyniku projektu powstała część pracy habilitacyjnej dr Moniki Jadzińskiej.
Był to kompleksowy projekt obejmujący szeroką gamę badań fizyko-chemicznych i instrumentalnych identyfikujących techniki i technologie obiektów, oraz proces twórczy, jak również cały proces konserwacji i restauracji odnalezionej kolekcji. Ostatnim jego etapem były rekonstrukcje zaginionych elementów z tworzyw sztucznych z wykorzystaniem metod konwencjonalnych oraz nowoczesnych technologii.
Wystawa czynna - 29.06.-11.07.2018
Galeria Bardzo Biała
ul. Wspólna 61/107
00-687 Warszawa