Akademia Sztuk Pięknych

w Warszawie
Herb Rzeczypospolitej PolskiejProjekty dofinansowane ze środów Unii Europejskiej - link Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - link

Wystawa Wiktora Jędrzejca „Upadek”

Opublikowano 23 maja 2018

 

„Upadek”

Rysunek

Wiktor Jędrzejec

Galeria (-1) PKOI i Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie zapraszają na wernisaż wystawy 16.05. 2018, godz. 18.00

Wystawa otwarta do 29.05. 2018

Centrum Olimpijskie

Wybrzeże Gdyńskie 4, Warszawa

 

"Właśnie to miejsce czyli Centrum Olimpijskie PKOl zmotywowało mnie do przygotowania kilku nowych cyklów prac, których bezpośrednią inspiracją stał się dramat jakim w sporcie bywa upadek."

Upadek to nie tylko fizyczny ból, czy psychiczne przeżycie porażki, ale w dużej mierze bardzo ważne dla każdego z nas doświadczenie, które buduje nasze kompetencje. Ta wystawa to próba ukazania kondycji człowieka, jego motywacji do życia i działania po klęsce, po kontuzji, po wypadku, po tragedii. Współczesny sport ukazuje medialnie tylko wielkie sukcesy i wielkie porażki, pomijając to co jest chlebem codziennym każdego treningu, każdego szarego dnia, czyli wzloty i upadki. Codziennością sportu jest mój tytułowy „upadek”, po którym należy się jak najszybciej podnieść i spróbować jeszcze raz i jeszcze raz, aż do osiągnięcia zamieszonego celu. Sport tym samym stał się przyczynkiem do pokazania dążenia do doskonałości, perfekcji, które ma miejsce w wielu dziedzinach życia, w tym również w sztuce. Tylko nasz upór i determinacja sprawia, iż potrafimy się podnieść po kolejnym niepowodzeniu i próbować dalej. W świecie muzyki taka wytrwałość i systematyczność, i przede wszystkim odporność psychiczna w pracy czyni mistrza. W sztuce dość często szczyt kompetencji przychodzi późno, w wieku dojrzałym, bo wynika z nabytego doświadczenia. W sporcie wydolność organizmu wyznacza bardzo krótki czas na osiągnięcie triumfu, trzeba więc się spieszyć by nie zaprzepaścić swojej szansy.

 

Prezentowane tutaj prace to swoisty rodzaj zapisu kaligraficznego za pomocą czarnego tuszu na papierze, gdzie ślady pędzla zamiast tworzenia znaków stają się śladami ciała. Jak pozostawiony na ręczniku po ciężkim wysiłku kurz i pot, tak te rysunki są dla mnie codzienną walką, próbą, ćwiczeniem, czy nawet pewnego rodzaju terapią w walce ze słabościami. Bardzo ważne stało się dla mnie działanie gestem, ekspresją, która nie tylko pozwalała mi na zapis chwilowych emocji, ale w dużej mierze daje mi doświadczyć czegoś ulotnego, czegoś co istnieje tylko w samym akcie tworzenia i czego nie da się do końca przenieść na papier.

Mam szczerą nadzieję iż jakaś część tych uczuć, które towarzyszyły mi przy pracy stanie się też udziałem widzów."

Wiktor Jędrzejec                  


WIKTOR JĘDRZEJEC urodził się w 1961 roku w Przeworsku. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Stanisława Wyspiańskiego w Jarosławiu. Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie w latach 1981-1986, dyplom uzyskał w pracowni prof. Macieja Urbańca. Po studiach podjął pracę pedagogiczną jako asystent w Pracowni Kompleksowego Projektowania Reklamy prof. Tadeusza Jodłowskiego na macierzystym wydziale. Następnie, w latach 1995-1999 pracował jako adiunkt w Pracowni Projektowania Plakatu prof. Waldemara Świerzego. Od 1999 pełni funkcję kierownika studiów wieczorowych Wydziału Grafiki, gdzie prowadzi Pracownię Kompozycji Brył i Płaszczyzn oraz, od 2004, Pracownię Podstaw Projektowania Książki. W latach 2002-2005 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Grafiki. W latach 2002-2005 prodziekan wydziału grafiki, od 2005 do 2009 roku był prorektorem ASP. 2009-2016 Dyrektor Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Obecnie Prorektor ds. nauki i rozwoju na kadencję 2016-2020

Współpracownik wielu wydawnictw, poza PIW-em gdzie przepracował 26 lat jako grafik i naczelny grafik, również PWRiL, Andy Grafik, Epoka, Wydawnictwo MON, Oskar, T.W. Nowel, Editions Spotkania, Twój Styl, Rytm, Artvitae. Projektował również materiały reklamowe dla PSP, Varimex, Cepelii, Top Artu i Węgierskiego Instytutu Kultury. Grafik w wielu czasopismach, m. in. Life Video, Społeczeństwo Otwarte, Żyjmy Dłużej, Gazecie Lekarskiej oraz Art. & Business. Członek Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Uczestniczył w wielu wystawach w kraju i za granicą, m. in. IX Biennale Sztuki, Valpariso, Chile 1989, Wobec wartości, Katowiece 1990, I Biennale Grafiki Polskiej, Katowice 1991, „Aus der asche gelesen”, StadtCastrop – Rauxel-Rathaus oraz Rathaus-Bunde, Niemcy 1995, Człowiek, Galeria Aula Warszawa 2000, Trafostacja 2014. Zajmuje się grafiką użytkową, warsztatową, rysunkiem i multimediami.