Akademia Sztuk Pięknych

w Warszawie
Herb Rzeczypospolitej PolskiejProjekty dofinansowane ze środów Unii Europejskiej - link Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - link

Grand Prix Bielskiej Jesieni 2017 dla Sebastiana Kroka

Opublikowano 10 listopada 2017

Grand Prix Bielskiej Jesieni 2017 za osobowość i oryginalną formę.
Mocne, bezkompromisowe, politycznie niewygodne malarstwo Sebastiana Kroka.

Laureatem Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017, pod patronem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, został Sebastian Krok z Warszawy, doceniony za zaangażowaną społecznie tematykę i oryginalną formę obrazów. Drugie miejsce przyznano Karolinie Jabłońskiej z Krakowa, posługującej się prostym w kolorze i sugestywnym językiem; trzecie miejsce otrzymała Aleksandra Bujnowska z Warszawy, która skromnymi, ale wyrafinowanymi środkami tworzy w malarstwie prywatną przestrzeń. Wyróżnienia regulaminowe przypadły: Joannie Kaucz (Wrocław), Katarzynie Kukule (Sosnowiec), Markowi Rachwalikowi (Kłomnice), Jolancie Stachyrze (Ostróda) i Radkowi Szlęzakowi (Kraków). 
Ogłoszenie wyników Bielskiej Jesieni 2017 odbyło się w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej w czwartek, 9 listopada 2017 r. 

Zwycięzca Bielskiej Jesieni 2017 – Sebastian Krok z Warszawy za zestaw obrazów pt. „Amor”, „Mutter”, „Welcome” – otrzymał Grand Prix – Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 20 tys. zł oraz Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w wysokości 10 tys. zł wraz z organizacją wystawy indywidualnej. Artysta maluje obrazy na zużytych, szpitalnych prześcieradłach. – Jury przyznało artyście Grand Prix „ za zaangażowaną społecznie aktualną tematykę, dla której znaleziono oryginalną formę, która jest jednocześnie refleksją nad samym medium malarskim, z jego ustalonymi wiekową tradycją kanonami. Jury doceniło także ciekawe pytania zadane przez artystę; czym w malarstwie może być farba, czym podobrazie lub jego kształt, oraz jaka jest ich relacja do zamierzonego przekazu” – wyjaśnia przewodniczący komisji konkursowej Jerzy Kosałka. 

Członkowie jury tak uzasadniają wybór zestawu obrazów Sebastiana Kroka: 

Agata Smalcerz: „Czym zauroczyli jurorów autorzy prac nagrodzonych? 

Sebastian Krok – podejmowanym tematem, o dużej wadze i aktualności w pozornie lekkim ujęciu.”. 

Hanna Wróblewska: „Polityczność i pewna chropowatość (a nawet „niewygoda”) obrazów Sebastiana Kroka”. 

Jerzy Truszkowski: „Obrazy zostały stworzone przez młodego człowieka o rzadkiej obecnie osobowości bezinteresownego prawdziwego artysty”. 

Ryszard Ziarkiewicz: „Pokazał przemyślane, obskurne, rysunkowe – w sumie lewicowe prace. O włos od dydaktyki i publicystyki. Ale to „na krawędzi” jest tu ciekawe. Zwłaszcza przez formę: płaskie tło, ostry koloryt, rysunkowość-ilustracyjność, ciekawe podłoże preparowane w złożonym procesie”. 

Artysta (ur. 1985 w Radomiu) jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom z wyróżnieniem obronił w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza (2014), u którego jest asystentem. Sebastian Krok jest także laureatem Grand Prix w Pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Szkół Artystycznych, Albertina FiSAD 2015 w Turynie (Włochy); Grand Prix 25. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2015 w Legnicy; laureat Nagrody ASP w Warszawie im. prof. Józefa Szajny (2010); wyróżnienia w Konkursie o Grand Prix Fundacji im. Franciszki Eibisch (2014). Jest autorem wystaw indywidualnych, w 2017 m.in.: „Corp Us” w Galerii m² w Warszawie; „Human Resources” w Galerii Sektor I w Jaworznie; uczestnikiem wielu wystaw zbiorowych. 

Nagrodzone obrazy Karoliny Jabłońskiej z Krakowa – laureatki II nagrody w wysokości 20 tys. zł ufundowanej przez Marszałka Województwa Śląskiego – przedstawiają ludzi lub łączące ich relacje. 
– „Te płaskie, świadomie naiwne, prymitywistyczne kompozycje kreują skrajnie indywidualny świat alternatywny przesączony specyficznym poczuciem humoru, dziwnością i nutką horroru” – opisuje obrazy Karoliny Jabłońskiej członek jury Ryszard Ziarkiewicz. 

Malarstwo Aleksandry Bujnowskiej z Warszawy – laureatki III nagrody w wysokości 10 tys. zł ufundowanej przez Prezydenta Bielska-Białej – to melancholijne pejzaże. 
– „Szerokie egzotyczne pejzaże, z charakterystycznymi zwierzętami: gorylami, niedźwiedziem. Albo rozlana szeroko woda, z dwoma mężczyznami w kapeluszach, płynących w łódkach odpychanych długimi kijami od płytkiego dna. Przejmująca cisza wibruje w tych chłodnych pejzażach. Czuje się, że ten świat niedługo zginie, sielanka zostanie zmieciona wdzierającą się wszędzie cywilizacją” – charakteryzuje obrazy Aleksandry Bujnowskiej Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA, członek jury Bielskiej Jesieni 2017. 

Fundatorami pięciu wyróżnień regulaminowych, po 2 tys. zł każde, są firmy z Bielska-Białej i regionu, od lat wspierające Bielską Jesień: AQUA SA, FCA Poland SA, LOTOS Terminale, POLMOTORS Sp. z o.o., PRO Sp. z o.o. 

Jury tegorocznej Bielskiej Jesieni tworzyli: Hanna Wróblewska – historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw, dyrektor Zachęty Narodowej Galerii Sztuki; Jerzy Kosałka – artysta multimedialny, malarz, performer, (przewodniczący jury); Jerzy Truszkowski – malarz, performer, kurator, krytyk sztuki; Ryszard Ziarkiewicz – historyk sztuki, krytyk, kurator; założyciel, wydawca i redaktor naczelny „Magazynu Sztuki w Sieci” oraz Agata Smalcerz – historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw, dyrektor Galerii Bielskiej BWA. 

Nagrodą specjalną w formie zakupu obrazu do Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA obdarzono Krzysztofa Piętkę z Katowic. Fundatorem zakupu obrazu pt. „Pętla” jest kolekcjoner z Bielska-Białej, pragnący zachować anonimowość. 

Swoje wyróżnienia przyznało także osiem czasopism i portali z grona patronów medialnych Bielskiej Jesieni: portal Artinfo.pl wyróżnił Natalię Bażowską z Katowic, kwartalnik „Artluk” – Joannę Kaucz z Wrocławia, Pismo Artystyczne „Format” – Katarzynę Kukułę z Sosnowca; „Gazeta Wyborcza” Katowice – Dawida Czycza z Krakowa, „Magazyn Sztuki w Sieci” – Ruę Golbę z Woli Burzeckiej;  „Notes na 6 Tygodni” – Dominikę Kowynię z Katowic, O.pl Polski Portal Kultury – Emilię Kinę z Krakowa, a Magazyn „Szum” – Marka Rachwalika z Kłomnic. 

194 obrazy 69 finalistów Bielskiej Jesieni 2017 można oglądać do 31 grudnia br. na wystawie w Bielsku-Białej w dwóch przestrzeniach, w Galerii Bielskiej BWA (ul. 3 Maja 11) i pobliskiej Wilii Sixta (ul. Adama Mickiewicza 24). 

– „Zwiedzający wystawę będą mogli zobaczyć wszystkie wybrane obrazy, eksponowane po raz pierwszy od wielu lat w takiej ilości: niemal dwustu prac! Eksponowane w Galerii Bielskiej BWA, ale także w Willi Sixta, XIX-wiecznej, neorenesansowej willi miejskiej, w której kameralnych salach współczesne malarstwo prezentuje się wspaniale” – zachęca do zwiedzania Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA. 

Wstęp na wystawę finałową jest bezpłatny (uwaga:  17–20 listopada wystawa nieczynna). 

Bielskiej Jesieni 2017 towarzyszy katalog, zawierający m.in. barwne reprodukcje 93 obrazów prezentowanych na wystawie finałowej (wybór ze 194 prac eksponowanych na wystawie) oraz teksty krytyczne jurorów biennale. 

Bielska Jesień jest ogólnopolskim konkursem malarstwa organizowanym od 55 lat. W tym roku jury obejrzało 2.989 prac 700 artystów. Wystawie finałowej biennale towarzyszyć będą spotkania, warsztaty, wykłady i konkursy. Szczegółowe informacje wkrótce na www.galeriabielska.pl 

43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kuratorem biennale jest Grażyna Cybulska. 

Patroni medialni: Magazyn „Szum”, kwartalnik „Artluk”, Pismo Artystyczne „Format”, Artinfo.pl; „Notes na 6 Tygodni”, „Magazyn Sztuki w Sieci”, Ars Forum, O.pl Polski Portal Kultury, Gazeta Wyborcza” Katowice, Co Jest Grane, Polskie Radio Program 2, „Śląsk”, TVP Kultura, TVP2, TVP Katowice, Relacje–Interpretacje, Kronika Beskidzka; 2BStyle, BB365.info, silesiakultura.pl