Akademia Sztuk Pięknych

w Warszawie
Herb Rzeczypospolitej PolskiejProjekty dofinansowane ze środów Unii Europejskiej - link Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - link

Underground Images - wystawa School of Visual Arts/New York

Opublikowano 9 czerwca 2016

Underground Images - „Obrazy podziemia”

School of Visual Arts (SVA/New York) - plakaty do metra, 1947 do dziś

Wernisaż 10.06.16 w Sali Senatu (Krakowskie Przedmieście 5).

Wystawa otwarta do 24.07.16 (pn-pt 10.00-16.00)

Kampania SVA w nowojorskim metrze jest jednym z najtrwalszych projektów sztuki w przestrzeni publicznej tego miasta od ponad 60 lat. Kolekcja, obejmująca prawie 130 plakatów i wciąż rosnąca, pozwoliła miastu zapoznać się ze sztuką około 50 legendarnych artystów, których dzieła dekorują perony metra.

Wszystko zaczęło się w połowie lat 50-tych, w okresie rozrastania się Szkoły, kiedy jej współzałożyciel, Silas H. Rhodes, wpadł na pomysł, jak rekrutować nowych studentów. Zainspirowany plakatami ulicznymi w Paryżu, którymi artyści przyciągali zwiedzających na swoje wystawy, Rhodes wykorzystał największy atut, którym dysponował - znanych artystów uczących w Szkole - do tworzenia plakatów, które promowałyby tę uczelnię. Prace takich artystów, jak Ivan Chermayeff, Milton Glaser i George Tscherny, przyciągały wzrok, sprawiając, że SVA nie potrzebowała żadnej innej reklamy.

Ta inicjatywa podniosła poziom sztuki publicznej w Nowym Jorku w czasie, gdy na peronach metra dominowały agresywne reklamy i plakaty przedstawień z Broadwayu. W następnych dziesięcioleciach kampania plakatowa SVA stała się kompilacją osiągnięć czołowych artystów w dziedzinie współczesnego projektowania, ilustracji i fotografii.

„Artyści niezmiernie cenią możliwość tworzenia plakatów do metra, gdyż mają pełną swobodę przekazania, czym jest SVA” - mówi Anthony P. Rhodes, wiceprezes zarządzający SVA, który przejął rolę dyrektora artystycznego projektu w roku 2007. „Mogą podejmować ryzyko, które nie byłoby możliwe w przypadku ich innych klientów. Nie muszą poświęcać estetyki dla komercji - otrzymują przyzwolenie na kreowanie czystej sztuki, wolnej od schematów i stereotypów reklamowych”.

Plakaty są ogromnie zróżnicowane stylistycznie, ale wszystkie bez wyjątku oddają artystyczną radość tworzenia i wytrwałość w dążeniu do doskonałości. Przypominają pasażerom metra o wielkiej zdolności sztuki do zaskakiwania, prowokowania i inspirowania. Wiele z tych dzieł zawiera cytaty, np. „Każdy wspaniały pomysł jest tylko pomysłem - do czasu, aż go zrealizujesz”, „Nie wystarczy być dobrym, kiedy marzysz, żeby być wspaniałym” i „Nigdy nie jest za późno, by znaleźć się tam, dokąd zmierzasz”. Przez 60 lat kampania plakatowa SVA w nowojorskim metrze zachęca nowojorczyków do myślenia na wielką skalę, podejmowania ryzyka i uczenia się przez całe życie - są to te same wartości, które wyznaje SVA od czasu jej powstania w roku 1947.

School of Visual Arts od ponad sześciu dekad zajmuje czołową pozycję pod względem kształcenia artystów, projektantów i kreatywnych fachowców. Mając kadrę pedagogiczną złożoną z uznanych, czynnych zawodowo artystów i program nauczania z naciskiem na krytyczne myślenie, SVA jest katalizatorem innowacji i odpowiedzialności społecznej. Miasteczko akademickie na Manhattanie skupia ponad 6000 studentów; 35 000 absolwentów pracuje w 100 krajach świata, dzięki czemu SVA jest jedną z najbardziej wpływowych społeczności artystycznych świata. Informacje na temat 32 programów Szkoły na poziomie undergraduate i graduate znaleźć można na witrynie sva.edu.

School of Visual Arts 209 East 23 Street, New York, NY 10010-3994 212.592.2000 sva.edu